onsdag 22 augusti 2012

Backintervaller!

Hej och hå - jobba på!

Igår var det tisdag och träning med IF Rigor. På programmet var det backintervaller. Det är något som jag har en viss hatkärlek till. Dels tycker jag att backintervaller snabbt ger mjöksyra och sedan kan det vara ganska mentalt tungt att likt Sisyfos (bilden ovan) försöka besegra samma backe om och om igen. Oftast är det lätt att undvika det som man tycker är tufft eller jobbigt och bara träna på det som känns bra eller det som man själv är bra på - men nu var det bara att ta tjuren vid hornen och kämpa på. För backintervaller är bra för mig - det stärker viktiga lårmuskler, samtidigt som det ger en hel del träning för syreupptagningen. Dessutom har jag läst någonstans att backintervaller "konserverar" träningen, d.v.s leder och ligament m.m. hålls i form trots uppehåll i träningen. Därför får det nog bli mer backintervaller framöver när min föräldrarledighet är över.

Totalt blev det 9 km löpning varav ca 6 km backe. Intervallerna bestod av en brantare backe, som tog ungefär en minut att besegra, sedan en kortare paus för att fortsätta springa en kortare och inte så brant sprintbacke ( ca 30 sek ). Därefter joggvila ned för att börja om på nytt. Det blev rejält svettigt, mycket mjöksyra och idag har jag en skön träningsverk i benen. Som sagt - mer backintervaller till folket..............här följer en länk med tips om backintervaller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar