måndag 15 oktober 2012

Provlöpning Finalloppet!

Banprofil Långa Banan 18.8 km
Runt Göteborg finns det en hel del löpartävlingar. Fler och fler av dem har insett hur bra reklam det är med provlöpningar. Det är en perfekt chans för att kolla in en bana och samtidigt få bra träning. Dessutom brukar det finnas vätskekontroller och då slipper du släpa med dig egen dryck.

I lördags var jag och Linus samt ca 148 andra löpare och provsprang Finalloppet i vackra men lite kyliga Skatås. Vi valde att springa den långa banan på 18.8 km och att starta i den lite snabbare gruppen. 

Den klart roligaste biten av banan är den som är mellan 9 och 13 km. Där är det mest löpning på kuperad stig och även en del teknisk sådan.

I den snabba gruppen var tanken att tempot skulle ligga runt 5 min/km, men som vanligt blev det en liten utbrytargrupp som höll ett något högre tempo. Jag hängde på den lilla gruppen till ungefär 2 km innan mål där jag valde att ta det lite lugnare den sista biten.  Det blev löpning i 1.31 h med ett snitt på 4.45 min/km.

Efter löprundan bjöd Göteborgs Skidklubb på varm saft och smörgåsar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar