onsdag 9 januari 2013

Betala för löpning?

Gratisrunda i Skatås från Salomon Trail Tour

Begreppet trailrunning har varit på många löpares läppar ett tag nu. Givetvis börjar det då också dyka upp föreningar eller hemsidor som ordnar betalträningar, d.v.s att du får betala för att springa i grupp. Ett exempel är Team Nordic Trail som bl.a. i Stockholm ordnar ett trailpaket för 1695 kr. I paketet ingår det 25 träningstillfällen, två startplatser i STT och naturligtvis en funktionströja. I Göteborg finns det Trailworks där det kostar 1200 kr för 8 ggr, avgiften inkluderar en start i Salomon Trail Tour Skatås och även här den obligatoriska funktionströjan. Vill du gå på enstaka pass kostar det 150 kr/tillfälle.

Jag har inget emot funktionströjor och förstår att det ofta ligger duktiga löpare och eldsjälar bakom de här erbjudande. Sysslar du tillräckligt länge med en sak du brinner för och lägger ner mycket fritid på det så blir det kanske ett naturligt steg att börja tjäna pengar på ditt intresse. Jag har också full förståelse för att så kallade löparresor kostar pengar, då det ligger planering och research bakom resorna. Möjligen finns det en liten uns av avund hos mig och självklart låter kurserna roliga, men skogen är faktiskt gratis. Dessutom är trailrunning ingen magi eller något ouppnåeligt.

Med andra ord finns det budgetvarianter:

Vill Ni springa trail i grupp är det bara att samla ihop ett gäng löpare eller hänga på en redan existerande träningsgrupp. Det är bara att scanna av facebook, jogg.se eller andra sociala medier. Ett annat ofta billigt alternativ är att gå med i t.ex en orienteringsklubb. Där kan du för några hundringar per år få massor av löpträning på stigar, obanad terräng och mossar.

Som jag tidigare i bloggen nämnt, börjar fler och fler av löpartävlingarna ha provlöpningar av banorna en stund innan tävlingsdags. Bara att kika in på deras hemsida och sedan dyka upp utsatt tid. Självklart gratis och ofta ingår det vätskekontroll under löprundan och/eller fika efteråt.

Idag gav jag mig ut på en otroligt tung milrunda i segregn. Inte trail utan löpning på fast underlag med barnen i joggingvagnen och hunden vid sidan om. Det som ändå fick mig ut var att jag lyckades få på mig löparkläderna och att hunden ändå behövde rastas och frisk luft är nyttigt för barnen. Tur att jag inte hade betalt för just den rundan.

Själv tänker jag i snar framtid prova rundan i karta ovan. Bara att skriva ut karta och plita ned lite stödanteckningar. Sedan springer jag ut i skogen och får helt gratis en hel del höjdmeter och på köpet lite egenstudier i kartläsning och förhoppningsvis härliga naturupplevelser.

Skogen är fri och gratis!



2 kommentarer:

  1. Bra skrivet Per! :) För övrigt undrar jag när du skall bjuda på fluff...Linda säger att jag börjar tyna bort av all löpning!!!

    /J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Klart att du inte skall tyna bort, vi får fixa en lattéträff snarast och prata papparoll och löpning. Jag kommer också att försöka hänga på era simmpass på måndagarna, men det får bli lite längre fram, just nu står jag i bandymålet på måndagskvällarna....trots min aktningsvärda ålder...:-)

      Radera