torsdag 14 februari 2013

Bohusleden från A till B

Som Icebug-reklamen!

Idag blev det ett A till B-pass, d.v.s att springa från en punkt till en annan. Ett trevligt sätt att springa på då det känns mer genuint och ursprungligt. Mental är det också skönt, dock kräver det en viss logistik. Jag och en kollega sprang med våra hundar från Jonsered till Skår. Rundan började på Bohusleden vilken vi sprang på ner till Kåsjön. En bit in i Skatås bestämde vi oss för att vika av från leden och springa vidare på den svart/vit-markerade 18-km slingan ner till Bertilssons stuga. På Skatås sidan blir terrängen allt mer kuperad och för egen del kändes det rejält i mina vader med viss krampvarning,  även pulsen fick en omgång. Vid Bertilssons stuga sprang vi mot Skatås-åttan. Där bestämde sig min något piggare och snabbare kollega att ta ett bonusvarv på åttan. Själv tackade jag för mig och sprang till Delsjöbadet, sedan vidare över golfbanan till Skår. Där blev det en välbehövlig dusch innan hemfärden till familjen. För mig och hunden blev det ca 18 kuperade kilometer. Det var riktigt fint att springa på Bohusleden idag. Trevligt med sällskap och bra yttre förhållanden, vacker natur och ingen risk att bli blöt. Däremot var det rejält halt på vissa ställen, vilken bilden ovan visar. Dagens gratistips blir att ställa bilen vid t.ex. Skatås och sedan ta pendeln till Jonsered och springa på Bohusleden tillbaka till bilen. Ta med vätska, extra energi, karta och en mobil så kommer ni säkert att få en riktigt fin runda och bra träning.

Från A till B




1 kommentar: