torsdag 28 februari 2013

Rigoröst jobbigt och lågpulsträning

Gråmulen lågpulsdistans.

Det var ett tag sedan jag tog mig till IF Rigors tisdagsträning. Det är en del annat som kommit emellan. För övrigt har jag tidigare haft en föreställning om att namnet Rigor kommer från rigor mortis d.v.s likstelhet. Lite morbidt men ändå ganska fräckt namn. Troligen skall dock namnet härstamma från begreppet rigoröst och att träna rigoröst hårt. 

I tisdags blev det äntligen ett pass med klubben. Det blev en slags pyramidintervaller 350m, 450m, 1 km, 1km, 450m, 350m med ganska kort vila. De sprangs mellan 3.20 min/km och 3.50 min/km. Kan inte påstå att det var rigoröst jobbigt, men det kändes verkligen att det var ett tag sedan jag körde intervaller i lite högre fart och högre puls.

Idag blev det en lugn lätt distans på strax över 14 km tillsammans med hunden. Snittpulsen låg på behagliga 150bmp. För övrigt verkar begreppet lågpulsträning vara på modet igen. Antar att det är ungefär detsamma som en lätt distans, d.v.s springa i behagligt prattempo. Har ingen aning om vad förespråkarna för lågpulsträning har för tankar eller om vad metoden skall ge för reultat. Men det är ganska skönt med en träningsform som är lugn då samhället i övrigt mer och mer bygger på snabba resultat. Du skall gärna få toppresultat på bara 20 sekunders träning per dag o.s.v. Själv fortsätter jag nog bygga min egen löpning på känsla och variation. 

Men är det någon som har lite idéer eller tankar om lågpulsträning är det bara att kasta in en kommentar.

Nu bryter jag för lite reklam...:-)

Sedan har jag idag bytt träningskedja och tränar nu på Actic. De har just nu och några dagar till en kampanj där du får upp till 50% rabatt på ditt kort om du har ett ICA-kort. Perfekt för mig då det i deras kort även ingår entré till simhallen d.v.s för mig blir det löpband - simhall - löpband......

Sedan kan jag också tipsa om att fruugo.se för tillfället säljer skon Brooks Green Silence för bara 293 kr. Skon har många anhängare. Om jag beställt den? Kanske....

På återseende!



2 kommentarer:

  1. Hmmmm....spännande...ACTIC... Har du handlat på fruugo innan? Hur har du fått det att funka med storlekar?

    /J

    SvaraRadera
  2. Aldrig handlat på fruugo tidigare, men hört av andra att det fungerar utan problem. Storlekar på skor är lite en chansning om du beställer via nätet. Samma sak där, läsa på om skon.

    SvaraRadera