onsdag 24 juli 2013

Dags för ett nytt pass bland den röda faran.....


Ikväll är det åter dags att klä sig i gummi. Det blir till att simspringa vid Vallda Sandö. Jag och Linus skall testa lite nya saker inför Öloppet. Vi har bland annat skaffat en gummilina som vi skall ha mellan oss. Den skall förhoppningsvis göra det enklare för oss att hålla ihop vid simningen, framförallt om det blir en stökig historia a.k.a badanka. Dessutom känns det lite säkrare.


En annan sak som lurar i vattnet och som nu börjar dyka upp som röda meteorsvärmar är brännmaneter. Själv har jag en slags inbyggd skräckreflex när jag möter dessa havets bålgetingar. Trots att de troligtvis saknar det som vi kallar intelligens, känns det ibland som om brännmaneterna har snackat ihop sig och bestämt att jag är ett fritt villebråd. De beter sig som målsökande projektiler. För att råda bot på det har jag köpt Apolivas Sollotion med manetskydd. Den hindrar nog inte min inbyggda skräck men förhoppningsvis lindrar den något......den som lever får se...:-)


Från olanderswim.se
Då jag ändå skriver om säkerhet har jag hittat ytterligare en sak för säkerheten. Det är en flyboj som det går att packa ned saker i för att sedan blåsa upp. Bojen guppar på vattnet bakom dig när du simmar och skall enligt recensenter inte vara i vägen för simningen. Känns faktiskt som en bra investering för simning i öppet vatten bland båtar och vattenskotrar m.m. Vem sa att simning inte var en prylsport?

Videolänk till SafeSwimmer.


2 kommentarer:

  1. Hej hej!
    Bra blog!
    Hjälpte Apolivas Sollotion med manetskydd?

    /Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, är svaret. Tror att den möjligen minskar smärtan något. Viktigt att smörja in rejält. Jag tror också att effekten avtar då du svettas eller befinner dig i vattnet under en lång tid.

      Radera