söndag 21 juli 2013

Virtual partner


Bild lånad från http://crosstranad.blogspot.se/
Jag har den senaste tiden mest sprungit i teknisk terräng,  på klipphällar, kuperat och dessutom varit iförd en väldigt tight och varm våtdräkt. Därför har naturligtvis kilometertiderna varit ganska blygsamma. Det skall förvisso sättas i samband med just de yttre omständigheter och i ansträngningsgrad har passen över lag varit ganska hårda och dessutom lite längre i tid och rörelse än ett vanligt löppass.

Men de gånger jag klippt navelsträngen till våtdräkten och sprungit i min vanliga löputstyrsel har det oftast blivit ganska lugna distanser. För att inte fastna i något lunktempo bestämde jag mig häromdagen för att testa min GPS-klockas Virtual Partner (VP). VP:n i Garmin 910XT fungerar på så vis att du kan lägga in ett pass som du tidigare har sprungit och sedan helt enkelt tävlar mot dig själv (på samma sträcka, naturligtvis). Alternativ ställer du in en medelfart som du vill att VP:n skall ha. VP:n håller då en konstant fart oberoende av lutning, underlag och vind m.m. Du ser hela tiden i klockan hur lång du är före eller efter i avstånd och tid jämfört med VP:n.

Själv testade jag alternativ två. Det var en varm dag och jag hade kört ett swimrunpass dagen innan. Mina lår var hyggligt sega därför bestämde mig för att låta VP:n löpa i 4.20 min/km. Sedan gav jag mig direkt ut på en ganska flack 10 km runda. Jag lyckades att slå VP:n med fantastiska 34 meter och snittade rundan i 4:19-tempo. Därefter tog jag en nerjogg på 2 km och då fortsatte VP:n tugga på i sitt inställda tempo och jag fick se den virtuella löparen susa förbi. För mig kändes VP:n som en bra motivationshöjare, ett sätt att pressa sig mig lite mer och även få in tävlingskänsla. VP:n passar utmärkt att använda vid snabbdistanser men också för att hålla ett jämt bra tempo vid långpass. Alternativ ett d.v.s att tävla mot mitt virtuella jag får jag prova längre fram.....men det kan nog bli ganska stressande!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar