onsdag 3 juli 2013

En månad kvar!


gp.se
En bloggfri månad. Har haft lite andra saker för mig och helt enkelt tagit timeout från bloggandet. Men jag har inte tagit ledigt från löpandet. Bara lagt om träningen lite grann. Förra året blev det en hel del tävlande.....roligt då, men i år har jag valt att satsa (eller kanske mera fokuserat) på några få tillställningar. Om exakt en månad är det dags för Öloppet, d.v.s ca 31 km löpning och 5 km simning i Göteborgs skärgård. Min fokusering har bl.a. bestått i att lära mig crawla i bassäng och för att sedan flytta ut den kunskapen i öppet vatten. Det finns en viss skillnad mellan den tillrättalagda simbassängen och ett mer vilt element ute i det fria. Samtidigt som jag uppskattar naturupplevelsen då jag glider fram i en tyst sjö finns det en uns av en hissnande känsla. Det gäller att inte vara allt för filosofisk eller fundera så mycket på vad som finns under eller framför det ganska begränsade siktfältet som ens simglasögon ger - det bästa är att bara veva på.....snart dags att flytta från sjöarna och ner i det djupa havet......undrar vad som döljer sig där?

Träningen har under den senaste månaden mest handlat om så kallad swimrun, springa och simma iförd våtdräkt och löparskor. När jag springer blir jag snabbt p.g.a våtdräkten rejält överhettad och längtar efter att hoppa ner i det svalkande vattnet. Efter ett tags crawlande med löparskorna på börjar jag sukta efter att få sträcka ut  benen......swimrun blir en slags kompromiss mellan vad som fungerar för löpning respektive simning. Men framförallt är det en väldigt rolig träningsform. Ett pass med swimrun på tre timmar bara flyger iväg, jämfört med ett lika långt renodlat pass med löpning som mentalt kan vara ganska tufft. Det är en speciell känsla att springa rakt mot en sjö och sedan vidare framåt, simma på och att inte vika ner sig för ett litet hinder. När jag kommer upp på andra sidan känner jag mig oftast väldigt levande i nuet även om nuet rätt ofta är ganska vimmelkantigt p.g.a någon slags störning av balanssinnet efter simningen.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar