torsdag 6 september 2012

Produkttest av Adidas AdiZero XT4

Adidas AdiZero XT4

Inte lika minimalistiska som de här...:-)
Nu har jag hunnit springa med XT4:an ett tag. Kort om skon - Adidas räknar in skon i det minimalistiska segmentet, ett par skor i storlek 9.5 uk eller 44.5 euro väger in på 10 ounces d.v.s ca 285 gram. Ni får själv avgöra vad som är en minimalistisk sko för just Er. För min del tycker jag att skon ger en lätt känsla och det är för mig det viktigaste. Skons drop är på 6mm.


Överdelen är gjord av luftig mesh och liknar den på Hagio och Feather. Det ger en skön känsla och hjälper till med att transportera bort fukt. Det mest intressanta är sulan. Den är gjord av däcktillverkaren Continental. Dubbarna under skorna är ca 7mm höga och ger ett mycket bra grepp på de flesta underlag. Fungerar utmärkt på leriga stigar och bland hala klippor. Springa på grusväg eller korta bitar på asfalt är inget problem. Sulan är av hög kvalité och kommer troligen att hålla i många mil. Det finns ingen direkt skyddsplatta mot stenar m.m. men sulan går upp en bit på framfoten och ger ett visst skydd.

Jag har hittills sprungit som längst 21 km med dem och tycker att de är riktigt bekväma. De ger en bra känsla med underlaget, vilket är viktigt för trailskor. En sko för riktigt långa och lugna terrängrundor, men också som en snabb tävlingssko. Som jag skrivit tidigare - för mig är det ett par skor som sitter på foten utan att kännas - de är där och gör sitt jobb. De kommer troligen bli mitt val under Lidingöloppet, trots att det inte i mitt tycke är ett utpräglat terränglopp. Jag kommer definitivt bära dem under Risveden Terräng och hade jag idag varit med på Ö till Ö eller Öloppet hade XT4:an suttit på mina fötter.











5 kommentarer:

  1. Det har ju tyvärr gått inflation i ordet "minimalism" och en sko som väger nästan 300g hör väl knappast dit. Det gör inte heller mina Kinvara 2 med all sin teknologi instoppad tycker jag.

    Skon ser fin ut och jag kan tänka mig att den gör sitt jobb bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så Staffan. Hagion kan nog kallas ganska minimal - men sedan finns det ju barfotasko - och vad är det - låter som en motsägelse...:-)

      Radera
  2. Tack för senast! Var ett synnerligen trevligt lopp. Är i startgroparna för att köpa ett par nya dojor. Har ju tittat på ett par Icebug ACCELERITAS2...men funderade på skorna ovan när jag läste om dem. Vad tror du...springer ju mest på stigar med lite avbrott för grus. Vill kunna springa/simma in dem till Öloppet... Hmmm.

    /Dahlhöjd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Skor är en smaksak. Jag gillar mina Icebug men tycker också om adidasen. Har ej provat Acceleritas2, men vad jag förstått är det en prisvärd sko 995:- som säker är utmärkt för swimrun. De väger bara 200g och har 4mm drop, så du bör det lite lugnt med dem i början så du inte drar på dig någon skada....

      Radera
    2. Just det Dahlhöjd.....här är en länk till trn-våtdräkten på Wiggle. Det är ingen frakt så det är bara att beställa!! http://www.wiggle.co.uk/orca-trn-full-sleeve-wetsuit/

      Radera