söndag 2 september 2012

Finnkampen och tidig Kick-off inför Göteborgsvarvet!

Finnkampen där Musse visade sina muskler....

I lördags var egentligen den stora planen att springa STT i Kåsjön, som jag tror är en riktigt trevlig tävling och upplevelse. Jag fick dock ett erbjudande från min klubb, IF Rigor, att följa med på en kick-off inför Göteborgsvarvets löparkvällar. Kick-offen var också under lördagen. Valde kick-offen då det faktiskt kommer fler terränglopp.

Jag och Jens (en duktig dansk löpare) åkte från Kungsbacka till Friidrottens Hus i Göteborg. Där hade det samlats löpare från olika klubbar från stora delar av Sverige. Det bjöds på kaffe, frukost och löparsnack. Sedan blev det lite information om Göteborgsvarvet, dess historia och en del nyheter inför 2013, bl.a kommer det att bli en stafett under Göteborgsvarvsveckan - tror att det var 5*4 km. De har inspirerats av DHL-stafetten i Danmark. Det är en gigantisk löparfest med över 100000 deltagare.

Oscar Käck
Lite grupparbete han vid med innan det var dags för ett föredrag av Oscar Käck. För Er som inte råkar känna till honom, har han bl.a. varit Svensk Mästare och Nordisk Mästare på 10000 m. Just nu tävlar han för Hälle IF. 

Han hade en mycket givande diskussion om löpskolning och gav även  tips om kvalitetsträning och olika intervaller. Löpskolning är något jag glömmer bort mellan varven. För att vässa formen, kapa tid och hålla sig skadefri är det viktigt. Måste verkligen påminna mig själv om min hållning vid löpning - att ha en stolt hållning, fram med höften och landa på fotbladen. Skall också prova att lyfta knäna lite mer - går åt lite mer energi men samtidigt riktar jag ju energin framåt och då borde hastigheten öka - så länge jag har rätt hållning landar faktiskt fötterna under tyngdpunkten och därmed kroppen.


Oscar fortsatte sin sittning en stund efter lunch. Därefter åkte vi till Ullevi och tittade på Finnkampen i ett fantastiskt väder. Höjdpunkterna blev 3000 m hinder, där Eric Senorski visade på fin och stark löpning och med en extra växel under sista varvet vann på 8:46:43. Inför 10000 m hade vi fått inside-tips från Oscar om det Svenska lagets taktik. Tipset visade dig stämma. Efter ungefär halva loppet ryckte Mikael Ekvall och Emil Lerdahl, medan Musse drog ned på sitt tempo. Finnarna hamnade bakom Musse och hade behövt runda honom för att ta upp jakten. När några varv var kvar drog Musse på och lämnade Finnarna bakom sig. Han sprang därefter förbi Emil och Mikael och vann enkelt på 29:47:40.



Allt som allt var det en givande och inspirerande dag. Trots att jag är ganska ny som löpare har jag hunnit samla på mig en hel del erfarenhet och vitsen med erfarenhet är ju faktiskt att dela med sig av den. Kan jag göra det under t.ex. Göteborgsvarvets löparkvällar genom att coacha andra löpare är det naturligtvis roligt. För övrigt verkar det som Göteborgsvarvet snart är fulltecknat och anmälan stängs eventuellt redan under nästa vecka - så skynda att anmäla dig.

För egen del har det under den gångna veckan blivit ca 7 mils löpning. Det mesta har varit lugn distansträning med joggingvagnen. Nästa vecka blir det mer fokus på kvalité och till helgen en miltävling - Kullaviks Hamnlopp. Allt för att få lite fart på benen.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar