tisdag 23 april 2013

Kungsbackaloppet blev bra träning!

Så här lätt vill jag kunna springa!

I lördags sprang jag Kungsbackaloppet. Redan under uppvärmningen inför loppet kände jag mig icke snabb. Benen var sega och den där lätta känslan ville inte riktigt infinna sig.

De första kilometrarna av loppet kändes benen dock helt okey, däremot tyckte jag att jag andades lite väl tungt. Det rullade på i strax över 4-tempo. Redan innan vändningen (halvvägs) började benen protestera och fötterna skava. Milen passerades på 41:08 min vilket var ungefär samma tid förra året, men då hade jag betydligt mer krafter kvar att ge. Jag fick också lite negativa tankar och farten sänktes. En taktik borde kanske varit att ge allt för att spänna bågen och försöka hitta tempot igen, men mentalt var jag inte sugen utan jag fortsatte tävlingen som en träning. Sprang i mål på 1.30.20.

Jag är inte missnöjd i någon större utsträckning. Min simning, som jag uppskattar, har tagit en hel del löptid och löpningen i sig har i stort handlat om trail och inte om längre tempopass eller snabbdistanser på asfalt. Kort och gott blir du bra på det du tränar på. Just nu är det stora målet Öloppet den 3 aug och det är då jag skall vara i bra form inför just det loppet.

Skall ändå försöka hitta lite fokus inför Göteborgsvarvet som är om mindre än en månad. Får helt enkelt ge mig ut i asfaltsdjungeln och springa lite snabbare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar