söndag 10 mars 2013

Klassisk veckosummering, sub 40- och sko-tankar....

Ett tröskelpass avklarat!

Den här veckan har jag sprungit ca 60km. Som vanligt en rasande blandning med bl.a. några korta rundor med joggingvagnen, ett svettigt men skönt tröskelpass på löpband med efterföljande crawl i bassäng. En härlig pass med A till B - traillöpning på isiga leder och två tempopass varav det ena med en skön känsla av att, om jag vill eller måste, fortfarande kan fixa milen på sub 40 min. Totalt har det blivit ca 5 timmars löpning och 1 timme crawl + ett kort styrkepass. Bra jobbat av mig.....

Nästa vecka skall jag, om det känns bra, springa milen på under 40 min som en snabbdistans och värdemätare. Jag blev inspirerad att göra det av 4:30-Staffan. På grund av stundande väderrapporter tror jag att även jag håller mig till löpbandet, trots att det kan ses som lite fusk.

Ett säkert tecken på att våren snart är på antågande är alla nya skomodeller som poppar upp och att jag även själv köper nya skor. Jag har redan beställt ett par löjligt billiga Brooks Green Silence som troligen anländer under stundande vecka. De blir nog perfekta till distanserna och långpassen.

Några andra skor som lockar är ett par ZEMgear Terra. Jag gillar att ha ett par riktigt minimalistiska skor i min garderob. ZEMgear har till skillnad från Fivefingers ett separat fack för stortån och ett för resten. Enligt försäljare skall de passa till allt från trail till asfalt och vidare in på gymmet. Dessutom skall de funka till vattensport. Skon väger endast 160 gram. De finns att köpa på bl.a. Northsport.

ZEMgear Terra

En nyhet från Icebug är Acceleritas3. Den skall funka i obanad terräng och på både hårda och mjuka underlag. Skon skall absorbera minimalt med vatten. Den har en låg vikt på under 200 gram. Själv funderar jag på om det här skall vara min sko under Öloppet.

Acceleritas3





2 kommentarer:

  1. Lycka till på Sub40 passet :-)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lennart! Det skall nog gå fint.....jag kan ju ändå skriva precis vad jag vill efter försöket!

      Radera