söndag 17 mars 2013

SUB40

Jag skulle, som ett träningspass, den här veckan springa milen under 40 min. Min tanke var att det dels skulle vara en bra snabbdistans men även fungera som en liten värdemätare av formen. Igår sprang jag en distans på 12 km i rejält kuperad terräng så mina ben var inte helt inställda på att springa snabbt. Men benen fick anpassa sig. Det snöade under natten, därför ställde jag mig på löpbandet idag. Gjorde en uppjogg på en kilometer, sedan ökade jag hastigheten till 15 km/h, d.v.s en fart av 4 min/km. Den farten höll jag i 40 minuter med en liten farthöjning sista kilometern och därmed var passet gjort.

Jag vet att ett löpband inte riktigt kan räknas och att kalibreringen av bandets verkliga hastighet kan vara fel. Men min känsla var rätt och fram till 8 km kändes det väldigt kontrollerat. De sista 2 km steg pulsen något och därmed ansträngningen. Min slutsats är att formen troligen är ganska hygglig, men jag behöver definitivt köra fler snabbdistanser på sträckor runt eller över en mil. Även längre intervaller tror jag är bra. Då tänker jag på t.ex. 3*3 km eller varför inte 3*5 km med 1 km joggvila. Det är pass som ger både bra volym och uthållighet. Det svåra är nog att hitta en lämplig fart att hålla på den här typen av långa intervaller.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar