tisdag 10 juli 2012

10-dagar!

Sommarläsning!

När jag idag bokförde mitt intervallpass med IF Rigor på jogg.se, såg jag i min dagbok att jag sprungit tio dagar i sträck och i snitt sprungit en mil om dagen. Den enda anledningen till det är att jag har känt mig väldigt sugen på löpning under juli månad. 
På kommunlistan för Kungsbacka i jogg.se ligger jag just nu i topp över antal km sprungna i juli.

Jag har fortsatt med tredagarsmetoden men då det har känts lätt att springa har jag klämt in en hel del lugna distanser mellan de så kallade kvalitetspassen. Ett annat tema har varit trail och löpningen på stigar och i terräng är nog en del i min stora löpglädje just nu. Numera när jag är ute och springer mina lugna distanser och ser en stig så måste jag bara svänga in på den och se vart den leder. Dessutom tycker jag att mina rundor i kuperad terräng och på tekniska stigar har utveckla mig som löpare. De flesta av passen har jag sprungit helt på känsla, nästan helt kravlöst och struntat i km-tider. Väldigt befriande, det ger en merkänsla och ett sug för löpning. Jag har också försökt att lägga in minst ett pass i veckan med enkel styrketräning. Har en swissball / gymboll hemma och följer ett program gjort av den danska triathleten Rasmus Henning. Träningen tar högst en kvart men det känns rejält, främst i magmusklerna.


Tredagarsmetoden i kombination med terränglöpning, kravlösa pass och lätt styrka är nog en stor del i att jag nu känner en stigande formkurva. 

Närmre "Musse" än så här kommer jag nog inte på en tävling! Bild från Åsaloppet.

För ett otränat öga kan det tyckas att jag springer för mycket, men som sagt - just nu vill jag springa och därför blir det en ny tävling till helgen. Den här gången Varbergsloppet på 10 km. 

Avslutar det här inlägget med ett förhoppningsvis inspirerande klipp om löpargemenskap!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar