torsdag 5 juli 2012

Ekorrhjulet - varför springer alla?



Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande en ekorre. 

Ett riktigt tänkvärt och bra ordspråk. Livet i stort kan lätt bli ett ekorrhjul som snurrar snabbare och snabbare med alla krav och val som omgivningen ställer eller som vi själva ställer på oss. Det är bra att stanna upp ibland och reflektera över vad som är viktigt i livet och att göra prioriteringar för att må bra. Ett exempel - igår var hela min familj i Tjolöholm och hade flera härliga timmar vid havet. Underbart och nästan helt kravlöst - inget hjul som snurrade där. För mig blir också löpningen ett sätt att skapa balans och ge energi för att klara det stora ekorrhjulet. Löpningen är definitivt inte en verklighetsflykt, eftersom jag känner mig i allra högsta grad levande då jag är i rörelse, men trots rörelsen blir löpningen ett sätt att stanna upp. 
Just nu vill jag verkligen springa. Det är onekligen lite lättare att ta sig ut och löpa under sommaren. Sedan föregående blogginlägg har jag sprungit lite varje dag - En halvtaskig snabbdistans. Ett lugnt pass med hunden på blandade stigar. Ett riktigt skönt intervallpass i terräng med IF Rigor har jag också hunnit med. Efter familjeutflykten igår sprang jag åter ett behagligt distanspass med hunden och idag blev det en kort runda med joggingvagnen. 
Jag har mina skäl till varför jag springer och är definitivt inte ensam att springa då löpning verkligen blivit inne och nästan en folkrörelse. Varför springer alla? Sommartider innebär för mig inte bara lättare löpning utan även lite mer tid att lyssna på radio. Tisdagen den 19 juni sände P1 ett riktigt bra program som tar upp den frågan - varför springer alla? Lägg dig i hängmattan och lyssna eller ladda ner, ta på dig lurar och ut och spring. Här är programmet från Sveriges Radio.
Från den 23 juli sänder P1 "Spring -De nya löparna", som enligt reklamen skall berätta springhistorierna som skaver och känns - Ett program om drogberoende, löparklänningar, kärleksmöten, elitism och festivalgemenskap. Från Bob Marleys löparrundor till franska vingårds-marathonet.
Den dagen då jag känner att löpningen blir fylld av för många krav - då skall jag ta fram ordspråket igen. För hur mycket eller snabbt jag springer är jag fortfarande bara en liten ekorre.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar