måndag 16 juli 2012

Varbergsloppet!


I lördags sprang jag Varbergsloppet. Jag tog Öresundståget från Kungsbacka till Varberg. Tåget var fullt till brädden med löpare och besökare till Wheels & Wings. På plats mötte jag upp ett gäng löpare från Solvikingarna. Vi hämtade ut nummerlappar och bytte sedan om inne på badhuset. Därefter blev det några km uppvärmning längs havet. Jag var en udda fågel i min Rigor-outfit bland Solvikingarnas "vackra" linnén. Det verkar dock vara en trivsam klubb med både duktiga och trevliga löpare. Hade jag bott i Göteborg hade det varit mitt självklara val som klubb.

Precis innan start försvann molnen och det blev riktigt varmt. Kände mig hyggligt taggad, men min tanke med loppet var främst som en bra snabbdistans / träning och att försöka snitta på strax under 4 min/km. Hittade också Linus, en löparkompis i starfållan. Han hade som mål att springa sub40.

Startskottet brann av och löpare rusade iväg. Själv höll jag faktiskt igen lite. Tog rygg på Linus och sprang ett tag bredvid en känd löparprofil Lennart Hansson, alias Rosa Pantern. Som vanligt hade han en kreativ men smått galen kreation på sig. Den här gången var det en slags hudfärgad tangabaddräkt  med en rosa svans.

Starten börjar med ett varv runt fästningen i Varberg. Efter 500 m var det någon som i trängseln hade lyckats välta en stor soptunna som nu rullade ut bland löparna som ett bowlingklot. Jag klarade mig från att bli en levande kägla.

Uppförsbacke i centrum. Bild från www.varbergsloppet.se
De första 5 km av loppet bestod av ganska många halvsega uppförsbackar i centrala Varberg. Tyckte också att det var rätt så varmt och försökte därför springa där det var skugga. Tyngst var det vid 4-5 km. Där någonstans kom jag ifatt Linus och lade mig framför honom. Jag tog sikte på ryggen till en löpare från OK Nackhe samt en snabb kvinna en bit fram.

Den kvinnliga löparen segade jag förbi mig vid 7-8 km, men Nackhelöparen besegrade mig. Annars tycker jag att det är en ganska bra taktik att skapa en egen tävling i tävlingen.

Sista biten på loppet var riktigt vacker och sprangs längs strandpromenaden. Rent känslomässigt tryckte jag på, men fartmässigt blev det nog ingen större skillnad. Sprang in i mål på 39.21 min och det räckte till en 72:a plats av ca 1888 startande. Är nöjd med resultatet med tanke på värmen och den relativt kuperade banan. Tror att min kapacitet på milen idag ligger där någonstans runt 39 minuter. Men med tanke på att den tiden är ungefär två minuter snabbare än för ett år sedan, så går det åt rätt håll.

Linus klarade sitt mål under 40 minuter och Solvikingarna gjorde som vanligt bra resultat - Olle sprang in på grymma 33.52 vilket gav en åttonde plats. Jonas som bloggar på Vägen till mål gjorde nytt pb på fina 36.21.

För egen del tar jag nog paus från tävlandet ett litet tag. Tävlingarna har inte varit ett självändamål med min löpning. Främst har jag sett dem som ett roligt socialt inslag men också som bra träning då de i flera fall har ersatt veckans snabbdistans. Det är svårt att på träning få till den känsla som uppstår under tävling. På ett sätt har jag troligen tävlat mig i form under de senaste månaderna.

Nu är jag dock mer sugen på att springa mer i terräng. Gärna längre lite lugnare pass i terrängspår eller  ren trail running. Ersätter en del av mina snabbdistanser med tröskelpass, som jag också lägger i terräng. Tror att det kan vara bra träning inför Lidingöloppet med t.ex. 4*3000 m tröskel i ett kuperat motionsspår.

Det har under senaste tiden blivit en hel lugna kortare löprundor med barnen i joggingvagnen och med min hund. De löprundorna uppskattas verkligen av hela familjen. Igår sprang jag t.ex. en kort runda på morgonen med hund och vagn. På eftermiddagen hängde även min fru med och då sprang vi en transportjogg med vagn, barn och hund till min frus föräldrar, där vi badade bastu. På hemvägen blev det pizza för hela familjen. Det fick sätta punkt på en bra löparvecka.

Bild från http://pinterest.com/scottdunlap/







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar