lördag 7 juli 2012

Åsaloppet 10 km - Sub 40 och pb!


Idag sprang jag Åsaloppet 10km. Loppet startade i centrala Åsa kl. 14.00. Vädret bjöd på mulet men varmt och ganska kvavt. Hyggligt många löpare hade anslutit (gissar på strax över 200 st till 10 km). Arrangören hade nog inte räknat att så många ville efteranmäla sig då deras nummerlappar tog slut.

En hel del duktiga löpare fanns på plats bl.a. den tidigare nämnda "Musse" men även Oscar Käck var där samt löpare från Hälle IF och Solvikingarna. För övrigt tog Löp&Sko kliniken de tre topp-placeringarna med Musse på topp med tiden 29:34.

Vid starten ställde jag mig snett bakom Musse. Det gäller att ta chansen när den kommer...:-) Första km sprangs som vanligt lite för fort på ca 3:43 min, men då fick jag åtminstone se tätens ryggar under den kilometern.

Det flöt på ganska bra i värmen. Kände mig lätt i benen, trots ganska mycket löpning i veckan. Fick en liten dipp vid 4 km, men då var det en del längre backar med svag lutning.

Skulle vilja skriva att jag sprang som med eld i baken. Men så var det inte. Kan förvisso inte påstå att jag gled runt loppet, men har ändå reflekterat över att jag är en ganska bekväm löpare. Inte på så vis att jag drar mig för att springa i t.ex. snöstorm, regn eller kyla. Mer att jag gillar att springa bekvämt d.v.s att jag inte riktigt vågar trycka på det där lilla extra. Det finns naturligtvis för och nackdelar med det. Den främsta fördelen är att jag lättare håller mig skadefri och till viss del bli också löpningen, åtminstone för mig, lite mer lustbetonad.


Min regelbundna träning och glädjen för att springa gör att resultaten kommer ändå, om än lite långsammare.

I vilket fall kom jag igång igen efter 6 km-markeringen och kunde ganska kontrollerat springa ända fram till mål. Min tid blev 38:47 och jag hamnade på plats 21. Dels blev det ett personbästa och sedan är det kul att ha sprungit milen snabbare än sin egen ålder.

Sammanfattningsvis var det ett trevligt lopp och trots lilla Åsa eller kanske på grund av litenheten blev loppet en riktig löparfest. Det var ganska mycket publik längs den riktigt vackra banan och åskådarna gjorde verkligen sitt bästa för att göra loppet lättare.


5 kommentarer:

  1. Grattis! Fin tid att klämma till med sådär bara!!

    SvaraRadera
  2. Tackar Jonas! Det börjar att arta sig....! Du verkar också ha harmoni just nu, både med löpningen och livet.

    SvaraRadera
  3. Grattis till rekordet!
    Snyggt jobbat..
    Mer än en minut sub40, lyfter på hatten


    Nu blev jag taggad att jaga lite bättre tid på 10:an =)

    SvaraRadera
  4. Tack Emir! Kul att jag kan tagga dig.....jag sprang loppet ganska kravlöst, var avslappnad och hade roligt - det är säkert det som är den rätta melodin. Skönt att bara springa 10 km och det blir en repris nästa helg i Varberg. Det loppet tar jag dock som ren träning...:-)

    För övrigt - stort lycka till i Stockolm till helgen å blir det regn är det troligen lite mer av den varmare sorten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, igår spåddes det regn. Yr just nu, 19*c och växlande molnighet.. Ajdå, blir nog varmt.
      Jag kör min vana trogen för fulla muggar, och provar på att utöka SUB3 raden till 2 lopp ;)

      Radera