måndag 23 juli 2012

Utan jogg ingen blogg!

Ingen jogg utan joggingvagn!

Eller rättare sagt ingen jogg utan joggingvagn. De som definerar sig som löpare brukar sällan säga till andra att de joggar. Nej, vi springer, löper eller kör intervaller, långpass, snabbdistans eller en lätt distans. Att jogga blir lite medelsvensson - att någon gång då och då springa i knappt styrfart.

För mig har det dock den senaste tiden blivit en hel del joggande med joggingvagnen. Senaste två veckorna har jag avverkat ca 55 km med vagnen. Nästan uteslutande alla pass med vagnen blir kortare, lugnare joggingturer i ganska behaglig fart. Jag uppskattar dem då de ger tid med barnen och samtidigt möjlighet för egen mängdträning och reflektion. Dessutom får jag med en fullastad vagn lite mer styrketräning för benen än en vanlig lätt distans.

Förra veckan var hela familjen med på en joggingtur. Efter några km tröttnade barnen på att sitta i vagnen. Vår äldsta tös ville prompt springa själv. Hon sprang glatt i sitt egna tempo och med ett nästintill perfekt löpsteg hela den sista km hem!!!! Barn kan verkligen visa löpglädje och jag hoppas naturligtvis att den stannar och att mina barn får med sig en bild av att det är helt okey att röra på sig.



Igår var det dock jag som tröttnade på joggandet och pinnade därför på lite snabbare med vagnen (som innehöll båda mina barn). Det blev ett riktigt skönt och svettigt tempopass / snabbdistans på ca 6 km. Jag eller vi snittade på 4.16 min/km och någon km sprangs i 4-tempo. Det är populärt i bloggar att skriva om testträning eller testlopp, så den här rundan får bli min värdemätare i framtiden. Men å andra sidan växer barnen så det knakar och blir tyngre för varje vecka. Därför får jag nog vara nöjd om jag behåller den här farten.

Säkerheten främst!!
Undrar dock vad övriga slappa medborgare tänkte när jag flög fram med vagnen. Det gäller att främst tänka på säkerheten. Barnen ordentligt fastspända i fempunktsbältena och att ha stenkoll på omgivningen. 










Möjligen skall jag uppgradera vår joggingvagn. Eldsflammor där bak, bara det!! Det här barnet är redan coolare än vad jag någonsin kan bli......

Just det....idag sprang jag utan vagn. Det blev ett barfotapass på ca 8 km. Underbart och veckan som bara börjat.

För övrigt - dagens tips, om Ni inte vill ut och springa eller jogga ikväll, är att slå på tv:n och SVT1 kl 20.00. Då är det en dokumentär om Usain Bolt. Det kanske kan ge lite inspiration!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar