lördag 23 juni 2012

Backintervaller!

Terränglöpning från Lerumvildmark.se

På bilden ovan springer jag längst fram i en klunga terränglöpare under tävlingen Lerum Vildmark på 18 km. Bilden är tagen efter några km och som synes är jag rejält koncentrerad på min löpning och att samtidigt läsa av terrängen framför mig. Musklerna har börjat protestera lite lätt och pulsen har precis funnit sig tillrätta, på samma gång känner jag en stor frihetskänsla och glädje över att springa här och just nu.

Desto segare var det häromdagen då jag tänkte springa en snabbdistans på ca 6 km. Inget konstigt pass alls, men jag kände tidigt att min kropp inte var med på noterna. Därför ville jag inte utmana ödet och dra på mig någon skada. Gjorde valet att ta det lugnare och passet blev en ganska seg historia på ca 9.3 km. Dagen efter d.v.s midsommarafton blev det vila från löpning. 

Härligt att springa i spenaten......bild från Lerumvildmark.se
Veckan har annars bestått av ganska lugna pass. Höjdpunkten var 25 km löpning på Lidingö. I dag bestämde jag mig för att springa en kompromiss för de missade intervall och snabbdistanspassen den gångna veckan. Då jag för tillfället befinner mig i metropolen Kolbäck begav jag mig till en motionsanläggning i grannbyn Hallstahammar och gav mig ut på deras fina motionsspår. En kort uppjogg följt av långa terrängintervaller på 4 km, 2.7  km och 1.25 km. Tre minuter ståvila mellan intervallerna. De två första intervallerna sprangs på ganska kuperad terrängbana medan den sista var platt. Trots att det var hyggligt svårt att få upp tempot, lossnade det efter ett tag och passet blev riktigt tufft men ändå både skönt och givande. Extra bra var att intervallerna sprangs progressivt d.v.s fortare efter hand.

Avslutade passet med att springa två gånger upp och ned för skid / teknikbacken med just fokus på bra teknik på båda hållen. Är ganska dålig på att lägga in rena backintervaller i min träning men å andra sidan får jag det gratis då jag springer i kuperad terräng. Just det - även om luften är fri är inget gratis om du vill bli en duktig löpare......



2 kommentarer:

  1. Aj aj aj..
    Nackhällerundan var då ingen lugn 10:KMare..!
    Upp och ner, kalhygge, ren skogs löpning, på vissa ställen så brant att det knappt gick att springa nerför.
    Blev omsprungen av en grupp orienterare i en kraftig nedförslöpa när jag inte vågade stå på helt..

    Phew, 42,30, över 9,4 KM. Öppnade sub4 de första 4 och passerade på 15:58.
    Men sedan var det rullgardin ner.
    Men vad skall man säga, det som inte dödar, det härdar.

    På 'et igen nästa helg..

    SvaraRadera
  2. Låter som ett trevligt lopp och bra kämpat av dig!!

    Orienterare är tuffa löpare. Jag sprang intervaller på en snitslad terrängbana med några orienterare i går och hade inte en chans att hänga på dem. Det gick undan bland buskar, snår, stenar, rötter och lera. Men roligt och givande var det!!

    SvaraRadera