onsdag 20 juni 2012

Provlöpning Lidingöloppet!

Vägvisare för Lidingöloppet!

Jag har varit med min familj och besökt hälsans ö - Lidingö. Då vi bodde väldigt nära Lidingöloppsbanan passade jag på att lägga veckans långpass på den. Jag joggade till Lidingövallen och sprang de sista 22 km på banan. Banan är väldigt bra märkt med bl.a. blå/vita skyltar och på de ställen där den springs på asfalt finns det pilar ritade.

Bra markeringar vid vägval!
Lidingöloppet är inte bara 30 km utan det finns bl.a. 10 km eller 15 km som alternativ. De banorna är också märkta. Mitt intryck av banan var att jag faktiskt trodde den skulle vara värre. Bitvis är den småkuperad (framförallt mellan 16.5 - 21.5 km) och några höjdmeter finns det att besegra. Jämför jag banan med t.ex Sandsjöbacka Trail Marathon eller det senaste loppet jag sprang, Lerum Vildmark, känns Lidingöloppet ganska platt.
Nu sprang jag banan extremt lugnt och med lite transportjogg till vallen och sedan hem från Grönsta gärde blev det ca 25 km på 2 timmar och 11 minuter.  Om jag skall klara tiden för en silvermedalj måste jag springa de 30 km under 2 timmar och 15 minuter och det är ingen barnlek. Det gäller att hitta ett bra flyt bland alla korta upp- och nedförsbackar.

Fin omgivning!
Informativa km-skyltar!
                                 



















Annars bjöd banan på fin natur och lättlöpt underlag, mest bestående av normalt motionsspår. Det fanns km-markeringar som förutom att tala om hur långt det var kvar även beskriver den km som ligger framför dig. Riktigt trevligt, men det som på skyltarna ibland beskrevs som stigar, upplevde jag som rena autobahn. 


När det gäller de berömda backarna Abborrbacken och Grönstabacken blev jag faktiskt inte så imponerad. Den först nämnda Abborrbacken ligger ca 25 km in i loppet och skall ha en stigning på 48 m över havet på en sträcka av 550 m. Det som är jobbigt med den backen förutom att den ligger sent in i loppet är troligen att många luras att tro att den är slut tidigare än vad den är. Grönstabacken tyckte jag inte alls var farlig. Däremot tror jag att den sista backen, Karins backe (28 km) kan vara riktigt tung.
På Lidingöloppets hemsida finns det några filmer med tips om banan. Länk till den kommer här.




För mig var det bra att ha sprungit banan och få en känsla av hur jag bör lägga upp träningen. Tror på min plan att springa långpassen i terräng för att naturligt få in backar och utförslöpning och då träna på att hålla ganska jämn fart. Mellan dessa långpass lägger jag in terrängintervaller och snabbdistans. Idag när det ändå var sommarsolstånd (längsta dagen och kortaste natten) sprang jag även en sen lugn distans, 10 km på mycket tekniska stigar. Fin träning för massa små konstiga muskler i fötterna och benen. 










3 kommentarer:

  1. Ett taktiskt genidrag av dig att prova banan..
    Har själv inget vidare sinne för terränglöpning. Hellre asfaltsmaror =)
    Det går ett mindre terränglopp utanför Varberg på söndag. Kanske vore något för en KBA-kille som dig...

    I så fall lär vi synas där

    SvaraRadera
  2. Genidrag...vet att att du provsprang en bit av varvet och det verkade ju löna sig då du tassade förbi mig på tävlingsdagen. Tyvärr kan jag inte tävla i Tvååker på söndag om det var det loppet du tänkte på. Lycka till och kanske kan du kriga om en topp-placering!!!

    SvaraRadera
  3. Japp, Tvååker får det bli.
    Men om man kollar förra årets resultatlista, och jämför med banprofilen så kan det nog bli en jobbig historia.
    Men varför inte, bara att spänna bågen för fullt. Den kan ju inte mer än brista.

    Appropå att provspringa, så upplever jag att det är skönt att ha ett *humm* om vad som väntar runt krönet. Både vad det gäller fart, eventulla omspringningar, vägval osv.

    SvaraRadera