onsdag 27 juni 2012

Provlöpning Salomon Trail Tour Kåsjön!

http://salomontrailtour.se/

Mitt trailtema fortsätter. I tisdags tog jag med mig löparkompisen Linus till Kåsjön och en provlöpning som Sävedalens AIK höll i inför Salomon Trail Tour den 1 sept. Provlöpningen den här gången var i intervallform och handlade egentligen mer om teknik och tempoträning för underlaget på touren än en provlöpning av själva banan.

Vid 18-tiden hade en ganska stor skara löpare anslutit till den vackert belägna klubbstugan vid Kåsjön. Vi blev indelade i olika grupper beroende på löpkapacitet. De utgick från ditt resultat på Göteborgsvarvet, vilket i sig kan vara någorlunda svårt att översätta till en fart på trail. I vilket fall ställde jag mig i den snabbaste gruppen. Hade det funnits en grupp för övermodiga borde jag nog ställt mig där.

Min grupp bestod av ca 7 personer. De flesta magra, långa orienterare som var iförda heltäckande klädsel och terrängskor med dubb, själv hade jag linné, kortbyxor och mina relativt hala men sköna Minimus Trail på fötterna. 

Då det var ohyggligt mycket knott drog vi iväg direkt på en lugn uppjogg fram till en snitslad bana som låg ute på en udde vid Kåsjön. Banan var kuperad, ca 1300 m lång och underlaget bestod av stig blandat med stora och små stenar, blåbärsris, rötter, lera, sump, grenar, bäckar och nedfallna träd m.m. En riktigt fin trailbana med andra ord. Orienterarna var löpsugna och vips drog vi iväg på första intervallen. Jag hamnade obevekligen sist i klungan då de andra formligen flög fram på banan. Mest imponerad var jag av deras fart nedför och hur de i kurvorna låg klistrade som formel-1 bilar. Själv kände jag mig som Bambi på hal is och min puls skenade iväg direkt. Efter intervallen blev det 200 meter gå / joggvila uppför en backe för att direkt starta nästa intervall. Fyra stycken tuffa intervaller blev det innan vi joggade tillbaka till klubbstugan. 

Mina skor och ben var leriga, även Linus dylika. Därför gick vi ned till Kåsjön och doppade benen med skor och allt. Det var riktigt skönt att stå med benen en stund i det kalla vattnet och jag dagdrömde om att en dag få springa i fjällvärlden på någon vacker led, helt kravlös och att efter löpningen få ställa mig i en kall bäck.

Sammanfattningsvis var det ett riktigt roligt pass, med trevliga löpare och en kul bana. Mycket bra att få öva att springa fort på tekniskt underlag. Annars tycker jag att är det lätt att hamna i en ganska lugn lunk på svårt underlag. Dessutom är det bra för ödmjukheten att springa med så duktiga traillöpare som det fanns här!!

På torsdag blir det troligen ett långpass med hunden och det skall jag nog lägga i Sandsjöbackas naturreservats fina terräng.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar