fredag 29 juni 2012

Sandsjöbackaleden!

Vacker stig!

Igår sprang jag och min hund i Sandsjöbackas naturreservat. Det var ett tag sedan jag sprang i Sandsjöbacka. Reservatet bjuder på fin omväxlande natur och ett gytter av olika typer av stigar.

Var fortfarande lite seg i benen efter passet med orienterarna från SAIK. Har i efterhand fått reda på att några av dem snart skall åka på VM-läger för orienterare i Österike. Inte konstigt att de kunde springa fort i terräng.

Vi började vår löprunda vid parkeringen i Kyrkobyn-Dala och sprang Sandsjöbackaleden norrut. Den börjar med en hel del höjdmeter. Tyvärr ville inte min Garmin riktigt hänga med, därför kan jag inte redovisa någon statistik över antalet höjdmeter.



Vädret var perfekt med sol och ca 18 grader. Hade tagit på mig en vätskeryggsäck och packat ned en energibar. För hundens del finns det en hel del sjöar för vätska och svalkande bad. Apropå vätskeblåsa, många störs sig på att det skvalpar när man springer. Det är lätt att lösa. Fyll blåsan med vatten, men inte helt och hållet. Vänd den sedan upp och ner. Därefter suger du ut luften via munstycket och vänder på blåsan igen. Voila en skvalpfri blåsa!

Rundan på kartan är ca 16 km
Första biten på leden består mest av vacker men stenig stig. Bitivis blir den dock mer teknisk Efter ett tag springer du på klipphällar och du belönas med en fantastik utsikt över havet på en av de högre platserna.
Vid Hagryd Dala tog jag sväng på den gröna leden. Det är en ganska kuperad och teknisk slinga som leder tillbaka till Sandsjöbacka leden. Därefter sprang jag förbi One mosse och upp till ängarna. Där genade jag och fortsatte sedan på den östra sidan där jag sprang på leden söderut. Här går leden en liten sträcka på grusväg för att sedan vid Skogen fortsätta in i terrängen igen. Den här biten av leden uppfattar jag som ganska lätt och efter några kilometer är det en hel del utförslöpning.

Östra delen av leden!
Sprang rakt söderut tills jag hamnade på asfaltsvägen, där det sedan bara är några hundratals meter kvar till parkeringen.

Sammanlagt sprang vi i ca 1 h 40 min på nästan enbart stig.

Mer fin stig!

Avslutar som vanligt med ett förhoppningsvis inspirerande klipp från You-Tube.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar