söndag 6 maj 2012

Canicross - springa med hund

Canicross

Den här veckan har det blivit något mindre löpning, endast ca 4.2 mil. Men milen har varit väldigt bra och varierande. En tävling, barfotalöpning, ett intervallpass och igår sprang jag med hunden. Min filosofi när det gäller löpning är att jag inte försöker köra två likadana pass efter varandra. Det hjälper till att behålla glädjen för löpningen och jag tror också att variationen gör dig mer flexibel samt att det förebygger skador. Jag skulle ha extremt svårt för att dag ut och dag in springa samma runda i samma tempo.

Hunden är utan tvekan min bästa löparkompis. Han är nästan alltid med på mina pass, i ur och skur. Undantagen är när jag springer på bana eller i grupp och naturligtvis löpbandet. Under trail-löpning märks det tydligt hur hunden är byggd för löpning och det är inspirerande att se hur lätt han springer upp för svåra stigar och passager. Hundar älskar verkligen löpning och det lyser spring, spring, spring om dem. Om hunden får vara lös när jag springer, då springer hunden en egen tuff variant av fartlek. Lite snabba ruscher, stannar nosa, kissa, springer i fatt mig, travar lugnt o.s.v. Tillbaka i tiden var det någon som berättade för mig att hundar kan använda blodet i mjälten till att ge extra energi och syre. De kan när de är trötta trycka ut syrerikt blod från mjälten och komma in i andra andningen. Jag har ingen aning om det stämmer, men tänk vad häftigt om jag själv kunde göra likadant.

Hundar älskar löpning!

De flesta hundraser går alldeles utmärkt att springa med. Det gäller att ha lite sunt förnuft och börja försiktigt. Efter ett kort tag förvandlas de till riktiga elitlöpare och kan springa långt och länge. Några tips kan du få av mig.

- Hundar är betydligt mer känsliga för värme än kyla. De behöver precis som vi acklimatiseras för värmen. De svettas genom tungan och trampdynor. Ta med vatten - behöver du dricka då skall hunden också ha vatten. Passerar du en sjö, låt hunden bada.


                                                         


                                                      - Trava är hundens löpsteg vid långdistans.
                                                      - Hunden skall vara färdigvuxen.
Min hund får massage hos Hund i Harmoni.
Bilden är lånad från Kungsbacka Fotoklubb
- Spring gärna i terräng.
- Tänk på ditt strikta ägaransvar. Om hunden är lös gäller ovillkorlig inkallning och respektera dem du möter även om hunden är i koppel. Ta in hunden vid sidan när ni möter andra löpare.
-Känn igenom hunden efter träningen. Leta efter eventuella fästingar, kolla trampdynor och ibland lite strech och massage.
-Gärna vatten efter löpningen men ej mat - vänta minst 30 min.

Utrustning för Canicross


Igår blev det som sagt en löprunda med hunden. Denna gången körde jag lite Canicross, caniX eller på svenska - lindrag med hund, ca 10 km blev det för oss. Canicross är stort bl.a. i Belgien och England, där det även anordnas tävlingar. När jag kör canicross har jag hunden i en dragsele med en expanderbarlina kopplad till mig i ett bälte med en krok. Hunden springer framför mig och linan är svagt sträckt. Det känns som om någon trycker lite lätt på min korsrygg och det gör löpningen mycket lättare. Drar hunden för mycket tar den slut och även dina knän. På vintern kan du lätt köra lite alternativ träning genom att ta på dig skidor. Canicross springer jag oftast i terräng och då som ett lugnare pass för mig även om farten kan bli hyggligt hög p.g.a draghjälpen. Jag låter hunden hjälpa till på släta partier för att sedan själv trycka på när det kommer uppförslöpor. Min nuvarande hund är lärd att inte dra i koppel och att hålla sig vid vänster sida om mig. Därför ligger han inte på så hårt när han drar och rätt ofta har jag honom vid sidan eller kopplar honom lös. Med en tidigare hund som var en riktig dragidiot sprang jag Skatåsmilen under 40 minuter. Det har aldrig hänt innan eller efter det.

Jag kan verkligen rekommendera Er som har hund att springa tillsammans. Du får en löparkompis som alltid ställer upp, oavsett dag, tid eller väder. Den struntar i vilken fart du håller eller om du är nybörjare eller proffs. Hunden skall ändå rastas och väljer ni att springa får ni träningen på köpet. Dessutom gör ni något roligt ihop och därmed stärks bandet mellan dig och hunden.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar