måndag 28 maj 2012

Veckosummering!

Adidas adiZero Mana 6

Förra veckan följde jag min nya träningsplan med bara tre pass. Tanken var att köra ett snabbt, ett långt och ett hårt. Det snabba blev Kenya-special, det långa förvandlades till en distans på ca 16.7 km och det hårda ett specialpass inför Stockholm. Långpassen är verkligen mitt stora bekymmer. Jag tycker verkligen om att springa långt och lugnt, men problemet är att få tiden att räcka till och jag vill inte springa och känna mig stressad. Men den här veckan passade det ganska bra med ett kortare pass då Stockholm Marathon är otroligt nära. De långpass jag inte hunnit med är det försent att försöka klämma in.

Rosa Slottet eller Gåsvdeholmsslott!
Distanspasset bjöd på fint varmt väder och vackra omgivningar. Jag sprang bl.a. förbi Rosa slottet utanför Kungsbacka.

Igår kväll var det dags för att springa det hårda passet - snabbdistans. Jag hade dock lite idétorka på hur långt och snabbt. Vill inte köra ett allt för hårt pass så nära inpå ett marthon. Efter att ha inspirerats av andra bloggar som 4:30-fart genom tillvaron och Maratonbloggen bestämde jag mig för att springa ett specialpass inför Stockholm Marathon.                                
Passet bestod i en uppjogg på 2 km, sedan följde 4 km i marathontempo, som för mig blev ca 4.24-tempo. Därefter 1 km lugn joggvila. Efter joggvilan sprang jag 4 km i halvmarathontempo, ca 4.08-tempo. Avslutade med ca 1.5 km nerjogg. Det blev ett riktigt skönt och lagom hårt pass. Tanken var att vänja benen att jobba trots lite trötthet.

Ett annat syfte med passet var att betämma mig för vilka skor jag skall använd i Stockholm. Ett riktigt I-lansproblem men så här är det - mina Asics Tarher är tyvärr utslitna och mina Adidas adiZero Adios 2 är lite för trånga i tåboxen och då fötterna sväller vid längre tids löpning kan det bli rejält plågsamt på ett marthon om tårna slår i framkanten i skorna. Mina Adidas Feather är grymt lätta och sköna men efter ca 10 km löpning får jag skav under höger fot strax nedanför stortån. Det resulterar i en större blodblåsa. Troligen beror det på en ytterst liten söm inne i skon. Hade en plan att tejpa med Compeed eller kirurgtejp men skulle det lossna under loppet blir nog obehaget ännu större. Då jag är ofantligt rik blev det att köpa ett par skor till !!!!!!! Hittade dock ett par Adidas adiZero Mana 6 för ett par hundralappar. Det är en lättviktssko med något så ovanligt som ett litet pronationsstöd. Efter att ha testat dem ett par gånger tror jag att de passar riktigt bra på långpassen och som marathonskor. Min känsla är att de är ganska dämpade och därför tycker jag egentligen att de blir lite för mjuka eller svampiga att springa med. Häl till tådroppen är 12 mm och jag är van vid skor med mindre dämpning och drop. Det har ett bra grepp och den lilla pronationshjälpen känner jag inte av, men det kan vara en bra hjälp när jag sprungit långt. Innersulan tänker jag byta ut då den känns lite hal. Trots det får jag en bra känsla när jag springer i dem. Känner mig inte supersnabb men det känns som jag springer kontrollerat. Låter lite flummigt men det kan vara bra att ha en känsla av kontroll på ett marathon.

För övrigt har veckan bestått i en hel del renoveringsarbetet med huset, tid med barnen men också en del slappande i solen. Har börjat läsa Jo Nesbös sensaste bok Gengångare. Att läsa en bok är nog den perfekta avslappningen och vilan inför ett stort lopp. Jag har dock samma bekymmer med bokläsandet som med långpassen - att få tiden att räcka till. Men precis som ett "powernap" kan en kort tids verklighetsflykt med en bra bok gör underverk. Nesbös böcker om Harry Hole är grymt bra och skulle det bli en film om honom kommer jag att springa en snabbdistans till biografen

6 kommentarer:

  1. Roligt att kunna inspirera även om jag också "snodde passet från Maratonbloggen!!

    Det börjar allt bli en riktig skopark hemma hos dig nu :-) Härligt att du också har tid och ork att renovera, det är något vi dragit ner på sista året, på gott och ont!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Renovering och de vanliga husbestyren blir min aktiva vila...:-)

      Nästa projekt kanske får bli en walk in closet till löparskorna...!

      Lycka till på lördag! Jag skall hålla utkik efter nr 3000.

      Radera
  2. Martin Scorsese ska göra film av Snömannen! Kan bli hur bra som helst! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grymt Linda, riktigt grymt. För övrigt tyckte jag huvudjägarna var en bra film, men jag har inte läst boken!

      Radera
  3. Wow, en favoritförfattare till mig med! Riktigt bra böcker faktiskt!

    Hoppas sista trimmningen av formen går fint och smidigt! Väderleksrapporten verkar lovande för bra farter också! Håll gärna utsikt efter startnummer 494 för lite löparsnack innan också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jonas, du har ett riktigt lågt nummer, så med lite flyt hinner jag se din rygg i starten och skrika några peppande ord, sedan lägger jag mig i din fartvind....! Det hade varit skönt om jag kunde trimma mig som en gammal moped innan loppet...:-)
      Lycka till på lördag och god löpning!

      Radera