tisdag 1 maj 2012

Fjärås Vårlopp - The Race Report

Upploppet i Kunsgbackaloppet - Foto av Charlotte Gad

1:a maj med 21 grader, strålande solsken och Fjärås Vårlopp. Men dagen startade med Kosläpp i Anneberg. Det eventet hittade vi via Arla Kosläpp. Min familj var inte ensamma, mellan 7-8000 personer hade hittad dit. Det bjöds på bullar, mjölk, hästridning och naturligtvis kosläpp. Vi valde dock bort det sista då barnen började bli trötta och vi ville undvika det bilkaos som troligen skulle ske då alla skulle hem efter kosläppet. 

Bild från Arla.se
Desto mindre kaos var det i Fjärås. Jag uppskattar att det var ett hundratal löpare som hade ställt upp vid startlinjen kl 13.00 för att springa 12 km. Jag var klädd i tävlingslinne och korta tights.
Pepparrot som återhämtning?
Klara, färdiga - Gå och där for jag iväg som en kalv på grönbete i 3.20-tempo. Hade ledningen i ca 200 meter innan Hälle IF och en Solviking m.m. passerade mig. Hittade tillslut mitt tempo och låg och drog i en liten klunga på fyra personer. Sprang en bit på den vackra bräckan. Tog en liten titt åt vänster och såg sjön Lyngnern och sedan en snabb blick åt höger mot havet. Sedan gick jag in i min egna löparbubbla. Vi vek av från asfalten ner på en fin grusväg förbi ängar och fram till en bokskog. Tog snabbt en mugg vatten innan vi sprang upp på en stig som sluttade brant uppåt. Dessutom var stigen ganska lång. Efter stigen gick banan ut på asfalt som också sluttade svagt uppför. Totalt var det ungefär en kilometers löpning uppför och dessutom var det en tvåvarvsbana vilket innebar att mördarbacken skulle passeras två gånger. Under den sträckan fick jag släppa två löpare. En okänd löpare bakom mig började dock andas väldigt tungt och försvann sedan. Strax sluttade det svagt utför en bit och jag kunde låta benen rulla innan det var dags för vändning och varv två. Resten av tävlingen fick jag springa helt själv och passade då på att läsa de uppmuntrande skyltarna som arrangören, väldigt trevligt, hade satt upp med jämna mellanrum. Mördarbacken kändes tuff men absolut inte övermäktig. Värmen var mest behaglig. Sprang i mål på 48:45 och kunde hämta pepparrot, som delades ut till alla löpare. Hamnade på plats nummer 8 och är väldigt nöjd med mitt lopp. Var trött men absolut inte lika sliten som på bilden längst upp. Den är tagen under slutspurten på Kungsbackaloppet och var med i Kungsbacka-Posten den 24 april. Min snabbaste km sprangs på 3.39 min och min snitt låg på 4.04 min/km, vilket jag måste vara nöjd med då den kuperade banan och värmen gjorde loppet riktigt tufft. Trevligt arrangemang och jag kommer gärna tillbaka nästa år.

Mördarbackarna syns tydligt!



6 kommentarer:

  1. Oj, det var inte dåligt tempo! En av mina bästa vänner från barndomen bor numera i Fjärås och jag minns från när vi hälsat på att det är en häftig stigning upp till Bräckan där man både ser havet och sjön!! Bra gjort och kul med de här mindre loppen där man har chans på en framskjuten placering!

    SvaraRadera
  2. Tack Staffan! Visst är det skoj med mindre lopp där man i alla fall kan känna sig lite snabbare än andra och många av de små loppen är skönt opretantiösa. Dessutom låg loppet bra till som ren träning. Bräckan är en fantastisk plats och skogen runt Lyngnern är riktigt vacker. Kan dock inte påstå att jag hade allt för mycket fokus på omgivningen. Passa på att hälsa på din kompis vid tidpunkten för loppet nästa år, så kan du förena nytta med nöje!!!

    SvaraRadera
  3. Hehe, kul att se att det är fler än jag som springer många lopp..
    Valde själv Lerumsloppet och hoppade över Fjärås, men hann med Kosläppet. Det var ett bra val av er att gå innan släppet, det blev väldigt mycket folk och trängsel.

    Har du funderat på att du kanske tävlar för mycket? Har själv funderat i de banorna. Men samtidigt så motsvarar i mina ögon t.ex. ett 10 KM i full fart ett mycket bra intervall/tröskelpass i min jakt på GBG Varvet och Sthlm Marathon..

    Nu blir det för min del endast lugnare träning innan varvet.
    Möjligen ett lite längre 15-20 km pass i helgen.
    Hur planerar du?

    SvaraRadera
  4. Hej Emir. Jag har tänkt på samma sätt om tävlingar som dig. Jag tror verkligen att det går bra att tävla sig i form. Det är lättare att pressa sig lite mer på tävling. Det gäller dock att sätta upp ett stort mål - tävling och kanske ha några mindre mål - tävlingar på vägen. Sedan är det som vanligt att känna efter och kanske inte gå på max under de mindre målen. Samtidigt har jag verkligen lärt mig att gilla tävlingar - dels den lite löjliga nervositeten innan men även känslan under tävlingen när kroppen och psyke får jobba hårt.

    Hur gick det i Lerum?

    Har inte någon bestämd plan innan varvet och Stockholm. Skall också eventuellt springa ett längre pass i helgen och ett snabbare korta intervaller i början av nästa vecka. Vilar nog två dagar innan både varvet och Stockholm - men vi får se, känslan får styra mer än ett schema.....

    SvaraRadera
  5. Nja, jo är nöjd med Lerum. Målsättningen var sub40, efter förra veckans KBA "urladdning", och allt. Så gick in med ambitionen jämt tempo 3:58. Vis av erfarenheten från förra året då jag försökte mig på sub40, men totalt fick släppa tanken vid de två väldigt kuperade KM 5 och 6, så såg jag iår till att medvetet spara lite kraft där. Detta till trots tog jag många placeringar (!). Passerade 5 KM på 20,10, men behöll lugnet.

    Hade skön känsla i benen och släppte på utför från 7 och imål. blev 39.22, med merkänsla vid målgång. Varken tog eller förlorade någon placering från 6 KM och in, så det torde tyda på att både jag och de omkring mig hade disponerat loppet på samma sätt. 27:e plats av 372 är jag nöjd min. Detta är trots allt bara min 3:e säsong.

    Nu blir det att spana efter mer "lättlöpta" 10 KMare. Hade varit skoj att försöka på sub38. (Hade 38.46 förra året).
    Med bra väder och gott motstånd runtomkring tror jag absolut inte det skall vara något oöverstigligt mål. Men det får anstå tills efter SHM och JubM.

    SvaraRadera
  6. Stabilt Emir att fixa sub 40 på varje miltävling, trots kuperad bana! Roligt att du satsar både på vanliga Stockholm Marathon och jubileumsvarianten.

    SvaraRadera