tisdag 22 maj 2012

Kenya-special!

Tänk att få springa här!

På tisdagar skall det vara ett tufft pass. Därför dammade jag av ett gammalt pass som jag sett i ett nummer av Runners World. Passets namn är Kenya-special. Du skall börja med en uppjogg på ca 3 km följt av 12*2 min snabba intervaller med 1 min joggvila mellan. Avslut med 3 km lugn nerjogg. Vad jag har förstått är det många löpare i Kenya som inte kör med ståvila mellan intervallerna utan istället sänker de tempot något, men inte så mycket. Dessutom har jag läst att de t.ex på träning kan köra pass där deras tränare inte i förväg berättar hur långt eller snabbt de skall springa. I teorin kan jag tänka mig att det sättet att träna ger dem en mental styrka och att de lär sig hantera tempoförändringar på tävlingar.

Funkar det på dem, borde det funka på mig. Idag passade namnet Kenya-special extra bra eftersom temperaturen och vädret påminde om Afrikas. Bra att köra ett tuffare pass i värme som träning inför Stockholm Marathon.  Det kan ju bli en varm historia om vädret fortsätter som det är nu.
Jag tog med en vattenflaska för att träna på att dricka under löpning. Vattnet gick åt i värmen och innan den sista intervallerna blev det ett snabbt pit stop på en mack för att fylla på nytt vatten.

Jag beslöt mig för att springa intervallerna runt 4-tempo och det lyckades jag ganska bra med. Två av dem hamnade på en lerig teknisk stig och där var det omöjligt att hålla det tempot. Benen var dessutom fortfarande lite möra efter söndagens terrängtävling (där min officiella tid blev 41.55 min). Från början var min plan att under joggvilan sänka farten måttligt till 4.30-tempo, men det fick jag ge upp efter ett tag för att kunna ha kvar kvalitén i intervallerna.

Passet blev 13.45 km långt och jag såg i min dagbok på jogg.se att jag totalt i år har sprungit 1051 km.

Allt som allt var Kenya-special ett tufft och givande pass som jag rekommenderar Er att prova på. Varför inte åka till Kenya och springa det där!

Resultatet från Hundlöpet Göteborg 2012.

Bild från starten (lånad från k9konsulten.wordpress.com). Jag och min hund längst till höger.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar