onsdag 16 maj 2012

Traillöpning!

Inte lika snabb som Emmanuel Gault och jag kommer aldrig att vinna Lidingöloppet...:-)

Igår sprang jag hårda men ändå mjuka terrängintervaller med IF Rigor. Det blev med upp- och nerjogg totalt ca 13.5 km. Att springa i terräng eller på stigar / traillöpning, det är mitt rätta element. Inte för att jag är särskilt snabb eller så, men känslan är den rätta. Det är därför mycket trevligt att det dyker upp mer och mer riktiga terränglopp i Sverige. Salomon Trail Tour står delvis för utvecklingen. Det finns även längre lopp som t.ex. Axa Fjällmarathon,  men även en hel del mindre arrangörer ordnar renodlade terränglopp som W-R-T Sandsjöbacka Trail Marathon. Av min lilla erfarenhet av traillopp har jag fått känslan av att de är lite mer avslappnade. Inte så inriktade på fantastiska tider utan mer på genomförandet och upplevelsen. De tävlande är mer hjälpsamma mot varandra o.s.v.

Traillöpning innebär mer än att bara springa fort på asfalt eller bana. Det går naturligtvis att springa fort i terräng också om du är duktig, men vanligtvis sänks tempot. Löpningen blir mer skonsam men samtidigt mer varierande och du tränar fler muskelgrupper. Pulsen blir också hög och därmed även träningseffekten. Bonusen blir upplevelsen och känslan - tillbaka till rötterna eller kanske att springa på rötterna. Jag upplever också att det rent mentalt blir lättare att springa lång tid, då du hela tiden måste fokusera dig på underlaget och även läsa av terrängen / stigen framför dig. Våga dig ut på okända stigar, de finns av en anledning.

Idag är det vilodag och lite tid att tänka framtid. En tanke som dykt upp är att anmäla mig till Lidingöloppet. Det är förvisso inte ett riktigt traillopp men innehåller en hel del utmanande backar och snabba ändringar i banprofilen. Jag får nog i så fall anmäla mig ganska snart, då det snabbt blir fullt.

Först är det som bekant fokus på Stockholm Marathon och blir det Lidingöloppet kommer jag under sommaren att fokusera min träning runt terräng. Inte så svårt, bara att lägga mina intervaller, snabbdistanser och långpass i terräng.

Just det, idéen till bilden ovan, tog jag eller fick efter att ha titta på en trevlig och snygg löparblogg som inriktad sig på just traillöpning - stigarna.se





2 kommentarer:

  1. Oooh. En kopia - främsta formen av komplimang.

    SvaraRadera
  2. Javisst, Mikael, en billig men hyggligt bra kopia av orginalet........men tänk om kineserna hittar din blogg...:-)

    SvaraRadera