fredag 11 maj 2012

Min sista finslipning och hur Ni följer en löpare på Göteborgsvarvet!

Mitt val av kläder till Göteborgsvarvet!
Under sista veckan innan en löpartävling är det försent att klämma in något mirakelpass för att rädda formen. Det gäller att lita på den träning du utsatt dig för eller tvärtom inse din brist på träning. Själv har jag de sista veckorna klämt in lite tävlingar och samtidigt dragit ner på mängden löpträning. Som ren motionär tror jag att det är den rätta medicinen inför ett större lopp. Som jag tidigare skrivit tycker jag inte att det behövs några speciell kostuppladdning för ett halvmarathon. Framförallt om du tänker springa under 1:30:00. Det finns gott om sportdryck längs vägen om det behövs extra energi.

För att utvecklas som människa tycker jag att det är viktigt att reflektera över vardagen. När det gäller löpning och framförallt tävlingar brukar mina reflektioner bestå i att jag tittar tillbaka och fundera över vad som gjorde att just det loppet eller träningen kändes bra. Hur tränade jag innan och hur laddade jag på tävlingsdagen?  Jag kan se i min löpardagbok på jogg.se hur jag har lagt upp min träning. Innan Fjärås Vårlopp hade jag två vilodagar och det kändes bra, därför tog jag med mig det till varvet också. En bra uppladdning för mig under tävlingsdagen är att undvika stressfaktorer. Därför ordnar jag med tävlingskläder dagen innan, fäster nummerlappen och till varvet har jag redan satt fast championchipet på höger sko. Samma dag som loppet äter jag en bra frukost där favoriten är chiagröt.  Godare än vad det ser ut. Dricker gärna en flaska rödbetsjuice och någon timma innan loppet blir det en fruktsallad. Jag gillar att vara lite hungrig vid starten.

Chiagröt!
Recept till Chiagröt och en portion:
2.5 dl vatten
2 plommon
1 msk torkade blåbär
2 msk kruskakli
2 msk chiafrön
05. dl grahamsmjöl
1 krm salt

Blanda allt utom salt och grahamsmjöl i en kastrull. Låt den stå i kylskåpet över kvällen.
På morgonen koka i fem minuter och blanda sedan i salt och grahamsmjöl. Servera med färska bär eller honung och mjölk.

Jag ser till att vara i god tid ute vid startplatsen och har med mig en vattenflaska som jag kan slänga innan start. Är det regnigt eller blåsigt har jag en billig regnponcho eller en svart sopsäck över mig som jag också kastar innan start. Mina skosnören är knutna med dubbelknut och garminklockan laddad och rätt inställd. En lätt uppvärmning och sedan väntan på startskottet. Är gärna lite löjligt nervös men samtidigt taggad.

Om någon vill följa en löpare under Göteborgsvarvet går det att göra via sms. Du gör på följande sätt:
Sms:a GV mellanslag startnummer till 72700. Om du t.ex. vill följa mig - GV 1285. Du får resultat efter 5-10-15-km samt måltid. Sms:et kostar dock 35 kr. Mer information finns på följande länk.

SVT sänder loppet live och tiderna ser du här till höger.




Om du vill ta en sista titt på banan innan loppet kommer här en film från Göteborgsvarvets hemsida:

För mig återstår bara att förbereda gröten, slappa framför TV:n och sedan förhoppningsvis få en god natts sömn.  Jag hoppas på hyggligt väder i morgon och lycka till för alla Er som springer Göteborgsvarvet 2012.


Dagens eller morgondagens ordspråk blir mitt egna -
Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder och ben......


  
SMHI - regnponcho vid start?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar