söndag 29 april 2012

Tuffare kvaltider till NYCM och 40-årskris

Kvaltider från NYCM

Som Ni säkert förstått blev det ingen vinst för mig i lotteriet till New York Marathon 2012. Hade jag vunnit en startplats hade bloggen troligen bara handlat om uppladdningen inför NYCM. Nu hade jag inte räknat allt för mycket med en vinst och jag får helt enkelt lita mer på mina ben och springa mer och fortare.

Kvaltiderna till 2013 års upplaga har skärpts ordentligt. Anledningen verkar vara att loppet blivit väldigt populärt och platserna för non-guaranteed, d.v.s platserna för de som vill komma med på loppet utan kvaltider minskar då. NYCM vill nog behålla en slags demokrati i loppet och tror därför att mixen av olika löpare gör loppet till en större upplevelse. Det är ju faktiskt ett gott syfte och är svårt att argumentera mot. Glada blir nog också alla researrangörer som ordnar dyra tävlingsresor med garanterad startplats.

Jag fyller ju de stora 40 år under slutet av året. Anmälningstiden till NYCM 2013 går ut i januari 2013. Det finns inte allt för många maraton att springa i december eller januari. Frågan är om jag skall tolka tabellen ovan att jag måste göra 1.23:00 på halvmaraton eller 2:50:00 på maraton under året som jag fyller 40 år (jag är ju 40 år när jag anmäler mig) eller efter det jag har fyllt mina 40 år. För att vara helt säker skall jag i vilket fall springa på 1:19:00 eller 2:45:00. Alla kvaltiderna är riktigt tuffa och det går ju att få en 40-årskris för mindre saker.......

40-årskriser brukar ju handla om att livet springer ifrån En...:-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar