torsdag 5 april 2012

Lätt distans med joggingvagn och hund!

Sprang idag för första gången med både hund och joggingvagn. Gick som väntat fantastiskt bra. Dottern sov hela rundan och hunden var nöjd att få hänga på. Sprang i ett extremt lugnt tempo (12.31 km och 5:54min/km), kändes nästan som jag gick fram och hjärtat hoppade inte direkt höjdhopp. Men tanken med passet var att bara få springa lite och samtidigt få lite mängdträning och rasta hunden.

En del löpare kallar dessa lätta distanser lite föraktfullt för junkmiles eller mellispass. Själv tror jag att de fyller en funktion på så vis att du t.ex. tränar upp leder och ligament. Sedan ger de lite mängdträning som är bra för löpsteget och löpekonomin. Då jag oftast springer de lätta distanserna ganska lugnt, ger de även ett bra tillfälle för egna tankar och reflektioner. Hjärnan får syre och du tänker klart. Det är lite svårare att reflektera under tuffa intervaller då pulsen stiger över 180 bpm. Du bör dock inte bara träna lätta distanser om du vill få fart på dina ben. Kroppen anpassar sig nämligen ganska snabbt efter det tempo som du tränar i. Här är en länk från web-tv programmet "Spring" som handlar om just lätt distans - http://www.marathon.se/webb-tv/spring/tr%C3%A4ningstips/l%C3%A4tt-distans?quicktabs_view__webbtv__panel_pane_2=1

För övrigt kändes mitt knä bra under rundan. En del tycker säkert att jag borde vila lite till. Men i mig finns lite norrländsk tjurighet (på gott och ont) och jag fick den där känslan - just nu vill jag springa. Jag tror också, visserligen som vanlig motionär,  att vi i dagens samhälle ibland överanalyserar symptom och skall behandla allting på en gång. Själv undviker jag gärna tabletter, stödförband och uppbyggda skor m.m. Min tro är att kroppen har en fantastisk förmåga att självläka, om den får chansen. Träningsvärk och annan värk är kroppens sätt att bygga upp sig och även stärka immunförsvaret. På så vis förhindrar du nya skador. Men om du hela tiden är där och skall hjälpa till med värktabletter eller annat får kroppen inte möjlighet att träna upp sig själv och resultatet blir sämre. Men som sagt om detta tvista de lärda och det här var mina egna tankar och missförstå mig inte - det finns naturligtvis tillfällen då det behövs hjälpmedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar