torsdag 19 april 2012

Barnpassning, löpning, kaffe och choklad!



Idag har det varit riktigt svårt att vakna till. Var seg hela förmiddagen och inte ens starkt kaffe och choklad kunde hjälpa mig. Annars är just kaffe & choklad, förutom löpning, en av mina laster. Choklad innehåller för övrigt små mängder anandamid. Samma ämne som skapar runners high.

Fick igår ett erbjudande från barnens mormor och morfar om barnpassning idag, om jag t.ex. ville ut och springa. En del rynkar nog på näsan och tycker att det är konstigt eller rentav provocerande att lämna bort barnen för att själv kunna träna eller få egentid. Själv vill jag inte direkt kalla löpningen för egentid, då faktiskt all tid är min egen, oavsett om jag jobbar, tillbringar den med barnen eller är i löpspåret själv. Jag prioriterar naturligtvis barnen främst, men undrar ibland vad jag gjorde av min tid innan barnen fanns. Tycker också att löpningen till viss del gör mig till en bättre människa och samtidigt en piggare, hälsosammare, friskare och roligare pappa. Kanske blir min tid med barnen bättre och med mer kvalité. Dessutom sägs det att med varje kilometer du springer ökar du din livslängd med 10 minuter och då blir det för mig i slutändan, förhoppningsvis lite mer tid med barnen......

Med det sagt - det äldsta barnet lämnades på förskolan och det minsta hos dom suveräna morföräldrarna. Därefter blev det för mig en lugn löptur på ca 7.2 km, tillsammans med hunden. Kan inte påstå att jag blev mycket piggare under min löprunda och de tänkta tempoökningarna uteblev, men jag kom tillbaka med lite mer energi och därmed en bättre far.

Nu har barnen precis lagt sig. Skall stänga datorn och läsa tidningen "Aktiv träning" som idag kom tillsammans med startbeviset till Göteborgsvarvet. Tror att jag tar lite mer kaffe och choklad till det.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar