torsdag 26 april 2012

Djävulsstegen

"Escalera del diablo"

Fick idag, en timmes lyxig barnpassning av barnens mormor. Bestämde mig därför för att  springa lite mer på tartan. Blev en uppjogg till idrottsplatsen och väl där sprang jag enligt "djävulsstegen". Passet finns med i ett gammalt nummer av Runners World. Har testat det en gång tidigare och minns det som ett tufft och bra intervallpass.

Det ser ut som följande:
* 1500 meter, i tävlingsfart på milen, jogga en minut
* 1500 meter, sex sekunder snabbare än tävlingsfart på milen, jogga i två minuter
* 1500 meter, tolv sekunder snabbare än tävlingsfart på milen, jogga i två minuter
* 1500 meter, femton sekunder snabbare än tävlingsfart på milen.

Passet lever verkligen upp till sitt namn och är riktigt hårt. För mig blev det en hel del mjölksyra, framförallt under sista 1500 m. Första femtonhundra sprangs på 5.53 minuter och då blev tempot 3.55 min/km. Den sista 1500-ingen sprang jag på 5.33 minuter och 3.42-tempo (lite för sakta). Totalt blev det alltså 6000 meter intervall som i snitt sprangs i 3.48-tempo. Som helhet var det ett väldigt bra kvalitetspass. Himlen visade dock sitt missnöje över djävulsstegen, genom att ge mig ett rejält regnväder under passet.

Nu är jag värd en stabil fika - några frågor på det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar