fredag 13 april 2012

"Reflektion kolon" och Ed Eyestone test




Eftersom det här är en löparblogg får Ni hålla tillgodo med några reflektioner om främst löpning!

Reflektion kolon - kommer ni ihåg Nile City?

Länken ovan är till min favoritlöparlåt som jag just nu gärna vill springa till.

I senaste Runner´s World har Colting en liten spalt som handlar om att välja löpning. Idag valde jag att ha en vilodag från löpning. Det är en av de suveräna sakerna med löpning. Inga krav, du har friheten att själv välja. Lite svårare att t.ex. välja bort jobbet.

En annan artikel tog upp ett för mig nytt sätt att räkna ut ditt tröskelvärde. Det var Ed Eyestone-testet, ett VO2-max test för att hitta ditt tröskelvärde. Det funkar på så vis att du först värmer upp ordentligt sedan springer du sex minuter i hårt tempo. Du skall vara ordentlig trött i slutet, utan att spurta. Kontrollera hur långt du kom på dessa sex minuter. Det bli din tröskelfart. Hann du 1000 meter blir din tröskelfart 6 min/km, d.v.s 6-minutersfart. Om du hann 1200 m blir tröskelfarten 5 min/km.
Senast jag sprang en kontrollerad 6 minutersintervall kom jag 1500 m och då blir min tröskelfart 4 min/km. Alltså den fart jag senast hade på mitt tröskelpass. Den där Ed har kanske koll......

Deras förslag på tröskelträning för att komma sub 45 min på milen är att springa 5 gånger 3 minuter i din beräknade tröskelfart med 3 minuters vila mellan varje lopp . Du gör ett nytt test vart fjärde eller femte vecka för att anpassa ditt tempo.

Under vilodagen idag (hur mycket vila det nu blir med två små pigga barn..:-) gjorde jag om min suveräna joggingvagn till cykelvagn. Sedan cyklade jag med barnen till en lekplats. Efter detta blev det en tripp till mataffären där vagnen på ett kick blev en vanlig vagn. Återigen, vagnen är hur bra som helst. Det är många människor som kommer fram till oss och kommenterar den. I kväll när min fru kommit hem, blir jag den gode familjefadern och lagar läcker mat som naturligtvis serveras med ett Amaronevin.




2 kommentarer:

  1. Och du postade inlägget 04:17 ;) En riktig superman?
    Vill tacka för eyestone-beskrivningen. Det var den av sökte men du skrev inspirerande så jag återkommer!!

    SvaraRadera
  2. Tackar! Roligt om jag lyckas inspirerar någon och välkommen tillbaka. Om du inte har en GPS-klocka går det bra att köra det på löparbana eller löpband.

    SvaraRadera