söndag 22 april 2012

Tävlingsrapport!


Då var årets tävlingsdebut i halvmarathon avklarad. Kungsbackaloppet blev en trevlig tillställning. Bra arrangerat av IF Rigor (säger jag inte bara för att det är min egen klubb) och dessutom bra löparväder med ca 10 grader, växlande molninghet och svag vind.



Min dag började med en stabil frukost med gröt gjord av bl.a. chiafrön - det magiska fröet i Born to Run och naturligtvis rödbetsjuice. Min fru hade dessutom ordnat nybakta scoones. Sedan var det dags för det stora velandet angående klädesval. Korta tights eller långa, t-shirt, linne eller långärmat. Jag tror att nästa alla tävlingslöpare känner igen sig i detta I-landsproblem. Mitt val blev i alla fall det långa alteranativet, med tävlingslinnet utanpå. Det blev för mig en bra klädsel under tävlingen. Lite varmt när solen tittade fram, men skönt under de skuggiga perioderna längs Göteborgsvägen. Där var det också lite kall vind.

Uppjoggen på ca 500 m var hemifrån fram till starten, vilket kändes riktigt lyxigt. Därefter blev det mest prat med andra löpare/tävlande innan starten gick.

Denna gången rycktes jag inte med i den masspsykos som brukar hända i början av lopp, d.v.s att många skall springa i minst 3.30-tempo den första kilometern. Jag la mig i ett ganska behagligt 4-tempo, efter ca 500 meter stod min underbara familj och hejade. De tog bilden ovan. Kände ganska tidigt i loppet att jag kunde slå mitt tidigare personbästa på 1.28.14. Däremot hade jag inte krafter eller snarare vågade jag inte springa för att komma under 1.25.00.

Hade under hela loppet följe av en löparkompis, Linus, från tisdagsträningen. Han hölls sig mest lite snett bakom och bad flera gånger om ursäkt att han inte var framför och drog, vilket var lite roligt. Han gav å andra sidan en hel del pepping på vägen och då jag hade en kort svacka i en uppförslöpa hjäpte han till att dra....starkt!

Milmarkeringen sprang jag förbi på strax under 41 minuter. Efter Anneberg på Göteborgsvägen började jag plocka löpare. Fram till 13 km kände jag mig stark sedan började framförallt mitt högra ben att bli stumt och jag tappade lite av mitt löpsteg. Jag tänkte då på något jag läst i en annan blogg, tror att det var från 4.30-Staffan. Det var att jag skulle fokusera på min hållning, resa på mig och fram med höften. Detta hjälpte och jag fick lite mer flyt och kunde åter plocka lite löpare. Kan vara lärande att läsa bloggar..:-) Annars var det mest kämpa som gällde och den sista kilometern kunde jag trycka på lite och åter springa i 4-tempo. In i mål på 1.27.31 och ett nytt personbästa.

Summa summarum så måste jag vara nöjd. Kan verkligen rekommendera loppet om Ni vill springa fort. Skall jag ta med mig någon egen konstruktiv kritik, är det att jag måste träna lite mer tempopass i den tänkta tävlingshastigheten och även köra en del snabbdistans i snabbare hastighet. Detta för att slippa stumma ben. Att springa under 1.25.00 känns absolut inte långt borta, även om jag skyndar långsamt för att slippa skador. Vill bygga en bra löpargrund.

Kuriosa var, förvisso enligt ett rykte, att det i marathontävlingen var med en löpare som sprungit 800 marathon och nu springer ca 100 marathon om året!!!!!!!

Nu blir det till att ladda om inför Göteborgsvarvet om ca tre veckor.

Hyggligt jämt tempo och hög puls!

4 kommentarer:

  1. Fin tid och riktigt riktigt bra sprunget, en halvmara "rätt sprungen" ska vara jobbig där från ca 15km och in i mål och det verkar som om du disponerade krafterna rätt! Kul att kunna "hjälpa till lite från distans" också! En lugnare vecka nu och sedan behåll intensiteten men minska mängden så kan du nog se fram emot ett lyckat Varv också även om den banan väl är en ganska tuff halvmarabana?

    SvaraRadera
  2. Jo, Staffan, Göteborgsvarvets bana är lite tuffare och dessutom är det i år extremt många löpare. Startar själv i grupp 2, så det blir nog hyggligt trångt i början. Fördelen med loppet är all härlig publik som verkligen kan lyfta en trött löpare. I Kungsbackaloppet var jag lite mer "open minded" än vad jag har varit tidigare i mina tävlingar. Försökte heja på andra löpare, le åt publiken och få lite energi tillbaka. Var även mer medveten om min egen löpstil och som sagt vid 13 km och framåt tog jag nytta av lite tips från din blogg, gällande kadens och hållning m.m...:-)

    SvaraRadera
  3. Grattis till premiären och PB! :-)

    SvaraRadera
  4. Tackar, Västgötskan och kul att du hittat hit!

    SvaraRadera