onsdag 18 april 2012

Göteborgsvarvsträning!

Tisdagsträning med If Rigor.

Bilden är från förra veckans tisdagsträning i Kungsbackaskogen. Den är tagen av Leif Manner som tog bilder för Kungsbacka Fotoklubb och deras projekt Kungsbackabilder 2012. Bilden är skuren och förstorad av mig, därav den lite sämre kvalitén.

Igår var det åter tisdag och då tränar jag som bekant löpning med If Rigor. Just nu pågår löparkvällar inför Göteborgsvarvet. På programmet var det långa intervaller.

Träningen utgår från Tingbergsvallen. Dit har jag ca en km, det är en lagom sträcka för en egen uppjogg. Efter samlingen var vi ca 22 löpare som gemensamt sprang till det orange spåret i "Hammeröskogen". Total uppjogg för mig blev 4 km. Den sprangs i mycket lugn 5.30-fart. Uppvärmning är ju faktiskt till för att bli varm och förbereda kroppen på intervallerna. Många springer sin uppvärmning alldeles för fort. Det måste finnas krafter kvar till själva kvalitén, d.v.s intervallerna. I senaste Web-tv programmet "Spring", kör främst Mustafa Mohamed och även Anders Szalkai ett mycket tufft intervallpass. De börjar passet med en lugn uppjogg på 4 km i 5-fart. Flera andra löparbloggar har också tagit upp begreppet uppvärmning efter att ha sett "Musses" mjukstart inför intervallerna.

Väl på plats i skogen blev det två korta stegringslopp på ca 100 m för att ytterligare förbereda kroppen innan intervallerna. Därefter körde vi igång med 4 * 1280 m på en väldigt fin kuperad skogsstig. Jag är som sagt hyggligt bra på att värma upp lugnt, men desto sämre att ta det lite lugnt på första intervallen. Det liksom spritter i benen och jag får en frihetskänsla. Den känslan betalar sig alltid på resterande intervaller. Tanken med intervaller är att kunna hålla ett jämt tempo på samtliga eller möjligen springa lite fortare för varje intervall.  För mig blev det tvärtom. I vilket fall blev det fyra tuffa men givande intervaller. Mellan varje intervall hade jag ca en minuts ståvila.

Vi avslutade sedan med en gemensam nerjogg tillbaka till Tingbergsvallen för lite löparsnack, Isostar och banan. Jag sprang sedan mycket nöjd hem med totalt 13.5 km i benen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar