lördag 14 april 2012

Snabbdistans!


Idag blev det en helt oplanerad snabbdistans. Vädret med ca 10 grader, sol och små vita cumulsmoln, gjorde att jag fick spring i benen. Passet startade med tre kilometers progressiv uppjogg. Efter detta blev det fyra kilometer snabbdistans i fyra- eller strax under fyra-tempo. Avslut med tre lugna kilometer. Tempot går att följa på skärmdumpen ovan. Mellan 5-7 km är det en del backar, vilket syns tydligt i tempot. Hunden sprang som vanligt glatt med.

Snabbdistans springer jag för sällan och har egentligen precis börjat lägga in det som en naturlig del i träningen. Snabbdistansens sträcka eller snarare tiden bör vara längre än dagens, men lite seghet fanns kvar i mina ben efter veckans långpass. Tanken är att jag skall springa snabbdistansen i minst 20-30 min. Det är en effektiv träning då den både höjer syreupptagningsförmågan och samtidigt är tidseffektiv. Det gillar en familjefader.......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar