tisdag 10 april 2012

Terrängintervaller!


Dagens dubbelpass förvandlades till ett. Aprilväder med ett ihållande regn och ett förkylt barn som fick stanna hemma från förskolan gjorde att mitt tänkta förmiddagspass med joggingvagnen fick prioriteras bort. Inga problem då jag ändå inte slaviskt följer något träningsprogram. Min "plan" är att löpningen skall bygga på känsla och glädje. Vi stannade istället inne och läste sagor och tittade på Bolibompa medan regnet vräkte ner utanför huset.

På kvällen blev det dock ett härligt pass med IF Rigor. Vi sprang precis efter det att regnet hade slutat.  Luften var klar och så där skönt syrerik. Det blev terrängintervaller i Kungsbackaskogen. Vi sprang 6 st intervaller på en 800 meter kuperad slinga med ca en minuts ståvila mellan intervallerna. Jag hängde på en snabb "dansk"-löpare. Tufft, givande och skönt pass. Min puls var som mest uppe i 187 bpm. Sammanlagt med uppvärmning och nedjogg blev det 10 km. Vi avslutade det hela med lite löpskolning, d.v.s koordinationsövningar för löpsteget.

Terrängintervaller är något som jag verkligen gillar. Det är något speciellt att springa i kuperad terräng. Det blir lite mer känsla i löpningen och jag känner mig mer levande på något vis - du vet - ett med naturen. Sedan är definitionen av terräng lite olika för olika löpare. En orienterare kallar nog inte ett motionsspår för terränglöpning och likadant för inbitna "trail"-löpare. För den sistnämnda står trail mer för tekniska stigar och rå terräng.

Just nu eller kanske snart vill jag springa med lätta ben i solskenet på någon fin stig eller vacker led!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar