tisdag 24 april 2012

Dubbelpass och korta intervaller!

+

Blev idag dubbla löppass. Det blir det inte så ofta. Men då jag har lite svårt att få till mina långpass, ser jag dubbelpassen som ett bra substitut. Brukar då springa ett lugnare kortare pass på förmiddagen och på kvällen blir det ett kvalitetspass. 

På förmiddagen sprang jag en lugn runda på ca 5.8 km med joggingvagnen och hund. Kvällspasset var med IF Rigor och då sprang vi korta intervaller i tre serier på 3*300 meter. Först var det en längre uppjogg på 4km. Själva intervallerna sprangs på Tingbergsvallen. Mellan intervallerna blev det ca en minuts gåvila och mellan serierna en längre vila. Har verkligen lärt mig att tycka om tartan som underlag. Det var först för ca ett år sedan som jag vågade beträda en tartanbana. Kände på något sätt att tartan bara var för riktiga löpare - inte mig. Det är en speciell känsla att springa på en idrottsplats och det är härligt att få fart på benen. Trehundringar var en ny bekantskap, men det var en riktigt bra sträcka för en korta intervaller. En lagom sträcka då det går bra att springa ganska fort. Korta intervaller är bra för att träna upp fart och löpteknik för högre tempo. Mina trehundringar sprang jag i ca 3 min/km-fart och då känns helt plötsligt 4-fart inte så farligt längre. Kände under sista två intervallerna att jag tappade mitt löpsteg lite grann. Fick ett bra tips av en av de kunniga ledarna. Det var att som träning, springa i överfart i en svag nedförsbacke för att få lite mer "rull" i steget. Det skall jag prova.

Som vanligt var det ett givande pass med trevliga löpare. Efter passet blev det en skön nerjogg hem till familjen och jag kunde sedan lägga in totalt ca 15 km löpning i jogg.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar