onsdag 4 april 2012

Löpa i grupp och löparknä!

Igår var jag på min obligatoriska tisdagsträning med IF Rigor. Detta är en förening i Kungsbacka för friidrott och orientering. De har också en ren löpsektion. Har varit med i denna sedan förra hösten och vi utgår från Tingbergsvallen kl 18.00 varje tisdag. Då fokuserar vi mest på rena kvalitetspass d.v.s intervaller, snabbdistans men även lite löpskolning och styrka m.m. Just nu pågår det löparkvällar inför Göteborgsvarvet och då måste vi följa ett speciellt program.

Varför träna i grupp? För min del hade jag sprungit ganska länge själv. Det går bra att utvecklas som löpare på egen hand och många vill ha det så. Men jag tror att du genom lite grupptryck eller tävlingsinstinkt faktiskt kan pressa dig lite mer och på så vis göra dina kvalitetspass bättre. Å andra sidan kan det vara en hårfin gräns att pressa sig för mycket och dra på sig skador. Vilket jag tar upp lite längre ner i detta inlägg. En annan sak med att träna i grupp är att inte bara kroppen får sitt, även själen. Med det menar jag att den social biten är viktig. I gruppen finns det mängder med trevliga människor med massor av erfarenheter. Dessa människor hade du troligen inte träffat i något annat sammanhang. Du får inte bara en massa bra löpartips utan vid fysik aktivitet har människor en förmåga att öppna upp sig och berätta ganska hjärtligt om sig själva och sina erfarenheter. Dessa mänskliga möten tycker jag är en viktig del i ens egen utveckling, både som individ och löpare. Dessutom kan det som löparnörd vara bra att dela löparsnacket med likasinnade och på så vis slipper andra ointresserade höra ens prat.

Andra delen av rubriken är löparknä. Jag har varit ganska förskonad från skador under min träning. Lite då och då dyker det naturligtvis upp någon skavank. Är ju faktiskt inte helt "purung" längre. Det är viktigt att lära känna sin kropp och ta signaler på allvar. Själv har jag den sista veckan fått lite känningar i höger knä. Jag får en huggande smärta i knäet efter ett tags löpning eller då jag går i trappor nedför. Tror själv att detta är symptom på löparknä. Denna åkomma är oftast inget allvarligt utan går lätt att åtgärda med lite vila, stretch och styrketräning. Framförallt är det de sista två sakerna som jag slarvar med och då talar kroppen onekligen om att nu får du skärpa dig! För att knyta ihop säcken var det under denna tisdagsträning med IF Rigor, distanslöpning på schemat som avslutades med just stretch och löpstyrka. En del av löpstyrkan kombineras med löpskolning, d.v.s koordination för att bygga upp ett bättre löpsteg. Du får alltså på köpet en bättre löpekonomi, orkar längre och mindre risk för skador. För mig blir det idag att vila, stretcha och ägna tid till barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar